TE1-1a Technisch tekenen (B-ODISEE-JPO0SG)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: TE1-1a Technisch tekenen (niveau: basis)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Techniek) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Techniek) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Techniek) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. TE1-1a Technisch tekenen (B-ODISEE-JLO0SG)
Inhoud
Natuurlijk perspectief en technisch perspectief
Schetsen
Perspectieftekenen met de tekenplank
Projectietekenen met de tekenplank
Digitaal tekenen met google sketchup
Planlezen en planberekeningen met schaal
Materiaalberekeningen
Inhouden, materialen en technieken die van toepassing zijn op de ontwerpfase van de bouw.
Ontwerpopdracht: maquette
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
TE1-1a Technisch tekenen (B-ODISEE-JVO0SG)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer:
Procesevaluatie aan de hand van digitale portfolio's: 20%
Indien een portfolio ingediend werd na de aangegeven deadline of onvolledig is: 0/20
Indien een portfolio ingediend werd ten laatste op de aangegeven deadline met beperkte uitwerking: 10/20
Indien een portfolio ingediend werd ten laatste op de deadline met uitgebreide uitwerking en rekening houdend met de feedback: 15 - 20/20
Schriftelijk geslotenboek examen 50%
Product/ ontwerp 30%
Bepaling resultaat:
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor.
Om te kunnen slagen voor het OPO moet de student alle opdrachten hebben ingediend en zowel op het examen, de procesevaluatie als de ontwerp opdracht slagen.
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd.