PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JPO0S2)
Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) (Project Algemene Vakken) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak - 2de diploma (Sint-Niklaas) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JLO0S2)
Inhoud
REKENEN EN PROBLEEMOPLOSSEND DENKEN
- Warm voor rekenen en probleemoplossend denken
- Leerplan- en handboekenstudie
- Eindtermen en leerplandoelen wiskunde in de B-stroom en A-finaliteit
- Wiskundige taalvaardigheid, uitgangspunten, attitudes en vaardigheden rond rekenen en probleemoplossend denken
- Wiskundige vaardigheden binnen PAV: samenhang tussen wiskunde, PAV, dagelijks leven, beroepscontext en maatschappij
- Getallenleer: soorten getallen, getalinzicht, bewerkingen
- Rekenen: hoofdrekenen, cijferrekenen en machinerekenen, schatten en controleren
- Oplossingsmethodes, probleemoplossend denken en vraagstukken
- Verhoudingen en algebra: breuken, procenten, schaal en coördinaten
- Metend rekenen: grootheden en eenheden, kloklezen, geld
- Meetkunde: lijnen en hoeken, vlakke en ruimtefiguren, omtrek, oppervlakte en volume, 2D en 3D
- Informatieverwerking en statistiek: beschrijvende data, tabellen en grafieken, mediaan, rekenkundig gemiddelde en variabreedte
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JVO0S2)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bepaling eindcijfer
- Portfolio: opdrachten tijdens semester (40%)
- Examen: schriftelijk examen tijdens examenperiode met rekenvaardigheden en rekendidactiek (60%)
Evaluatiekenmerken
- Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
- De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn.
- Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
- Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).
- Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.