PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JPO0S2)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel (coördinator) |  Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (niveau: basis).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JLO0S2)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Van Cauteren Christel
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

REKENEN  EN PROBLEEMOPLOSSEND DENKEN

  • Warm voor rekenen en probleemoplossend denken
  • Leerplan- en handboekenstudie
  • Eindtermen en leerplandoelen wiskunde in de B-stroom en A-finaliteit
  • Wiskundige taalvaardigheid, uitgangspunten, attitudes en vaardigheden rond rekenen en probleemoplossend denken
  • Wiskundige vaardigheden binnen PAV: samenhang tussen wiskunde, PAV, dagelijks leven, beroepscontext en maatschappij
  • Getallenleer: soorten getallen, getalinzicht, bewerkingen
  • Rekenen: hoofdrekenen, cijferrekenen en machinerekenen, schatten en controleren
  • Oplossingsmethodes, probleemoplossend denken en vraagstukken
  • Verhoudingen en algebra: breuken, procenten, schaal en coördinaten
  • Metend rekenen: grootheden en eenheden, kloklezen, geld
  • Meetkunde: lijnen en hoeken, vlakke en ruimtefiguren, omtrek, oppervlakte en volume, 2D en 3D
  • Informatieverwerking en statistiek: beschrijvende data, tabellen en grafieken, mediaan, rekenkundig gemiddelde en variabreedte

 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

PAV kiest voor vakkenintegratie en ervaringsgericht leren. Er is veel afwisseling en variatie in werkvormen: leergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk, projectwerk, discussies, workshops, veldverkenning, didactische oefeningen, vakkenstage, flipped-the-classroom …

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

 

 

Evaluatieactiviteiten

PAV1-1b Rekenen en probleemoplossend denken (B-ODISEE-JVO0S2)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindcijfer

  • Portfolio: opdrachten tijdens semester (40%)
  • Examen: schriftelijk examen tijdens examenperiode met rekenvaardigheden en rekendidactiek (60%)

Evaluatiekenmerken

  • Consulteer het Onderwijs- en examenreglement voor meer informatie over de organisatie van de examens.
  • De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen. Om te kunnen slagen moeten studenten tevens voor portfolio en examen geslaagd zijn. 
  • Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20. 
  • Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot NA (niet afgelegd).       
  • Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.