2 ICT en Organisatie (B-ODISEE-JPHDX2)
Doelstellingen
http://webapps.odisee.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13473&OPLID=266
DOELSTELLINGEN
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel beschikt de student over gevorderde ICT-kennis en -vaardigheden met aandacht voor efficiëntie.
Deze vaardigheden voren de grondslag voor professioneel ICT-gebruik en worden verder ingeoefend in andere ICT-opleidingsonderdelen.
COMPETENTIES
Algemene competenties:
Creatief, flexibel en nauwkeurig handelen.
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.
Beroepsspecifiek:
Je beschikt - op gebruikersniveau - over praktische kennis om te werken met informaticavoorzieningen.
Je bent op de hoogte van de basisfuncties van besturingssystemen en standaard gebruikerssoftware.
Je bent op de hoogte van de noodzakelijke veiligheidsvoorschriften.
Je bent op de hoogte van de werking van elektronische post en elektronische netwerken. Je bent je daarbij te allen tijde bewust van mogelijke veiligheidsrisico's.
Je kent het belang van communiceren met digitale technieken.
Je kan voor het uitoefenen van jouw functies in de onderneming, informaticavoorzieningen inzetten. Je houdt daarbij actief rekening met veiligheidsaspecten.
Je kan vlot met kantoorsoftware werken.
Je kunt elektronische communicatiemiddelen inzetten.
Je kunt elektronische post behandelen en elektronische netwerken inschakelen om de communicatie met belanghebbenden te voeren. Je kan daarbij de veiligheidsrisico's inschatten en gepaste maatregelen nemen.
REALISATIE VAN COMPETENTIES EN DOELSTELLINGEN
- gebruik maken van beschikbare hulpbronnen om zich de functionaliteit van de software eigen te maken en die optimaal te benutten
- uit de gekende functies en technieken een weloverwogen keuze maken om snel en efficiënt gegevens te verwerken tot bruikbare documenten
- bij het uittikken van gegevens gebruik maken van de spelling- en grammaticacontrole om eventuele fouten op te sporen en te corrigeren
- de computer efficiënt en met inzicht en kennis kunnen inzetten
- praktische kennis hebben van het besturingssysteem en in staat zijn om de gebruikersinterface aan te passen en een heldere mappenstructuur op te zetten
- vertrouwd zijn met elektronische communicatie en die op een zakelijke manier kunnen gebruik
Begintermen
- basiskennis en -vaardigheden die toelaten om vlot eenvoudige taken uit te voeren op de computer (de computer opstarten; bestanden openen, bewerken, bewaren en onderbrengen in mappen, …)
- efficiënt omgaan met het klavier en andere invoerapparaten
- de Nederlandse taal beheersen en in een professionele context foutloos kunnen schrijven
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPHDQ5 : 2 Rekenbladtoepassingen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 2 ICT en Organisatie (B-ODISEE-JLHDX2)
Inhoud
Sneltoetsen
Werkmappen gebruiken
Navigeren en omgaan met gegevens
Formules, adressen en validatie
Opmaak
Grafieken
Courante functies
In functie van technische vorderingen, specifieke noden, actuele trends of specifieke interesses van studenten, kan de inhoud aangepast worden.
Studiemateriaal
Het verplichte schriftelijk leermateriaal vind je op http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=18589
Opmerking:
Met uitzondering van een handboek worden voor deze cursus geen gedrukte documenten gebruikt.
Het "papierloos" leren werken is een essentieel onderdeel van deze cursus.
Toelichting werkvorm
De studenten voeren opdrachten uit en leren daarbij optimaal en efficiënt gebruik te maken van digitale apparatuur en programmatuur.
De studenten leren op zoek te gaan naar digitale bronnen die hen toelaten om zoveel mogelijk autonoom te werken.
Alle oefeningen kunnen door de student zelf gecorrigeerd worden op basis van correctiemodellen en/of via de begeleiding van de vakdocent.
De student kan ook controleren of hij/zij in staat is om de oefening te maken binnen de vooropgestelde tijd.
Werkvormen en evaluatievormen kunnen in functie van noden of vorderingen aangepast worden. Eventuele aanpassingen worden vooraf meegedeeld.
De contactmomenten voor campusstudenten kunnen zowel op de campus als op afstand (online) plaatsvinden:
- De campuslessen bestaan uit onderricht en instructies gekoppeld aan oefeningen.
- De onlinelessen zijn zelfstandige oefensessies; de oefeningen worden tijdens de eerstvolgende les op de campus besproken en nagekeken.
De contactmomenten voor studenten in afstandsonderwijs vinden uitsluitend online plaats:
- Alle ingeschreven studenten worden geacht om aan de contactmomenten deel te nemen; de datums wordt ruim vooraf bekend gemaakt. Van de contactmomenten worden er geen audio- of video-opnames gemaakt.
- Voorafgaand aan het eerste contactmoment moeten de studenten het cursusmateriaal en de Toelichting bij het examen grondig doornemen.
Ten bate van het respecteren van de persoonlijke levenssfeer van zowel docent als student en het beschermen van de auteursrechten van het gebruikte lesmateriaal, is het niet toegestaan om audio- of video-opnames te maken van de contactmomenten.
Bijzonderheden m.b.t. het evaluatiebeleid:
- In geval van afwezigheid door ziekte tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen: zie https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden.
- Bij examens op de campus is het BYOD*-examenbeleid van toepassing. De nodige informatie vind je op https://www.odisee.be/online-examen.
- Gebruik van toepassingen voor artificiële intelligentie (AI) kan alleen als dat door de vakdocent expliciet is toegelaten: vermeld het gebruik van AI en verwijs ook in alle gevallen naar de bronnen die je gebruikt hebt.
Inbreuken worden als fraude beschouwd en kunnen aanleiding geven tot een "NA" (niet afgelegd), een 0-score of andere sancties. Meer info over het AI beleid vind je hier: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.
*BYOD: Bring your own device (Breng je eigen toestel mee)
Evaluatieactiviteiten
2 ICT en Organisatie (B-ODISEE-H73901)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit onderdeel wordt geëvalueerd op basis van
- een examen: 70 % van de punten;
- permanente evaluatie: 30 % van de punten.
De opdrachten in het kader van de permanente evaluatie zijn facultatief voor de studenten in afstandsonderwijs (zie leerplatform voor duiding).
De modaliteiten voor de permanente evaluatie vind je op de webpagina "Tijdens de lessen: onverdeelde aandacht" (zie cursusmateriaal).
Examendocumenten en opgaven worden enkel onder elektronische vorm ter beschikking gesteld.
De ingeleverde bestanden worden beoordeeld op
- de correcte opvolging van de instructies bij het benoemen van de examenbestanden en de manier waarop deze moeten worden ingediend;
- de toegepaste technieken en de manier (efficiëntie en snelheid) waarop deze zijn toegepast;
- de kwaliteit van de opmaak.
De score die aan de student wordt toegekend is niet vanzelfsprekend gelijk aan de som van de deelresultaten:
- Werkmethodes, sterk afwijkende deelresultaten en inbreuken op de modaliteiten voor het lesverloop (zie webpagina "Tijdens de lessen: onverdeelde aandacht" bij het cursusmateriaal) kunnen de uiteindelijke score beïnvloeden.
- Kritische fouten resulteren altijd in een score die lager ligt dan 50 % van de punten.
Om te slagen moet de student minstens 50 % van de punten behalen op elk van de afzonderlijke opdrachten en examenoefeningen.
Bijzonderheden m.b.t. het evaluatiebeleid:
- In geval van afwezigheid door ziekte tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen: zie https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden.
- Bij examens op de campus is het BYOD*-examenbeleid van toepassing. De nodige informatie vind je op https://www.odisee.be/online-examen.
- Gebruik van toepassingen voor artificiële intelligentie (AI) kan alleen als dat door de vakdocent expliciet is toegelaten: vermeld het gebruik van AI en verwijs ook in alle gevallen naar de bronnen die je gebruikt hebt.
Inbreuken worden als fraude beschouwd en kunnen aanleiding geven tot een "NA" (niet afgelegd), een 0-score of andere sancties. Meer info over het AI beleid vind je hier: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.
*BYOD: Bring your own device (Breng je eigen toestel mee)
Toelichting bij herkansen
Voor PowerPoint moet er een presentatie gemaakt worden naar voorbeeld.