3 Statistiek voor marktonderzoek (B-ODISEE-JPHDH8)
Doelstellingen
http://webapps.odisee.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=11963&OPLID=266
Algemene competenties
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.
Kerndoelen
Je ontwerpt een rekenblad om bedrijfseconomische gegevens te verzamelen, te beheren, te ordenen, te bewerken en voor te stellen.
Toelichting
Het is belangrijk dat de student:
- het meest aangewezen grafiektype gebruikt;
- hij gegevens kan analyseren en verwerken volgens de aangeleerde statistische methodes;
- uit een hoeveelheid gegevens die gegevens geselecteerd worden die van belang zijn;
- hij zich kan inleven en zo klantgericht kan denken en handelen;
- hij een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen creatief en flexibel kan oplossen;
- hij zelfstandig en in overeenstemming met beroepsspecifieke inzichten een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen.
Dit betekent voor deze onderwijsactiviteit dat er wordt gewerkt met de Nederlandstalige versie van het softwarepakket Office Excel 365 en dat gegevens uit de bedrijfswereld aan de hand van een rekenblad worden gestructureerd, bewerkt en grafisch voorgesteld.
Begintermen
De studenten hebben kennis van de basisprincipes van wiskunde.
De studenten beschikken over een basiskennis Excel (instellingen, functies en opmaak).
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in dagonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor in het vastgoed - in dagonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het vastgoed - in afstandsonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het bedrijfsmanagement - in afstandsonderwijs (Aalst) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 3 Statistiek voor marktonderzoek (B-ODISEE-JLHDI7)
Inhoud
- Situering van statistiek binnen marktonderzoek
- Verschillende vraagtypes en meetniveaus
- Tabellen en grafieken
- centrummaten en spreidingsmaten
- Inductieve statistiek
- Basis kansrekenen
- De (standaard) normaalverdeling
- Betrouwbaarheidsintervallen
- Steekproefgrootte berekenen
- Statistisch toetsen
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Dag-studenten: In de les wordt iedere theoretische aanbreng ingeoefend aan de hand van oefeningen en toepassingen.Daarnaast bereiden de studenten zelfstandig oefeningen voor thuis.
Afstandsstudenten: Dit OPO wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges.Voor afstandsstudenten wordt er online minstens 1 afzonderlijk contactmoment gepland voor overleg en toelichting.
De lessen gaan on campus en/of on line door.
Evaluatieactiviteiten
3 Statistiek voor marktonderzoek (B-ODISEE-JVHDH8)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Beoordelingsstructuur
- 20 van de 20 punten kunnen verdiend worden door het succesvol afleggen van een schriftelijk examen binnen de examenperiode.
Voorwaarden om een credit te behalen
In totaal 10 op 20 behalen op het volledige opleidingsonderdeel.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is tolereerbaar mits aan de voorwaarden werd voldaan die vermeld staan in het onderwijs- en examenreglement.
Toelichting schriftelijk examen (met computer, op campus)
Het examen beslaat hoofdzakelijk oefeningen, waarin de verworven kennis en vaardigheden uit de lessen wordt toegepast.
Een formularium is toegelaten. De voorwaarden van dit formularium worden tijdens de les toegelicht.
Het gebruik van digitale gegevensdragers is niet toegestaan.
Alle vormen van fraude worden gesanctioneerd.
Indien overmachtssituaties zoals het Corona-virus voorkomen, kunnen de werkvormen en evaluatievormen nog evolueren. In dat geval worden de aangepaste maatregelen tijdig bekendgemaakt via de Toledo-cursus, zodat de studenten zich kunnen voorbereiden op deze gewijzigde situatie.
Binnen dit OPO worden de aanbevelingen uit de Memo Inclusieve faciliteiten gerespecteerd.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))
Ben je langdurig gewettigd afwezigheid neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
Dit is een BYOD-vak. Je dient bij examens of voor permante evaluatie een werkende, volledig opgeladen laptop mee te hebben om de evaluatie te kunnen afleggen.
Een vertalend woordenboek is NIET toegestaan.
Proctorio: Bij oline examens die (met de eigen laptop) on campus doorgaan, wordt het scherm opgenomen om de betrouwbaarheid te garanderen.
https://www.odisee.be/onderwijs-en-examenreglement
Toelichting bij herkansen
Behaalt de student een onvoldoende voor het opleidingsonderdeel, dan legt de student het schriftelijk examen opnieuw af.
Dezelfde evaluatiemodaliteiten gelden bij herkansing als voor de eerste examenkans.