2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JPH0DM)

3 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterTweede semester
Domen Jessica (coördinator) |  Domen Jessica
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

De doelstelling van dit vak is om studenten inzicht te geven in het gedrag van consumenten.
Er wordt een introductie gegeven in de studie van consumentengedrag.

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=9471&OPLID=266

• Dwingende volgtijdelijkheid: De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

• Aangewezen volgtijdelijkheid: Studenten die deze cursus willen volgen, dienen over voorkennis te beschikken. Het is aanbevolen om een basiscursus marketing met succes te hebben afgerond en inzicht te hebben in de basisprincipes van marketing.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JLH0DM)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenTweede semesterTweede semester
Domen Jessica
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

Deze cursus legt de basis voor een goed begrip van consumentengedrag. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

• Wat consumentengedrag omvat
• Beweegredenen van consumenten, waaronder intuïtieve, onbewuste en irrationele keuzes (Motivatie, Attitude, Beslissingen, Biases)
• Registratie van de werkelijkheid (Perceptie)
• Ervaringen uit het verleden (Leerprocessen en geheugen)
• Invloed van factoren zoals leeftijd, identiteit, levensstijl (Persoonlijke factoren)
• Invloed van familie, vrienden, cultuur (Sociale factoren)
• Wat er gebeurt wanneer producten niet langer nodig zijn

 

Een definitief overzicht van de onderwerpen, lessen, opdrachten, met praktische afspraken, richtlijnen en data, is beschikbaar op Toledo..

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=5171 

• Verplicht handboek: Consumentengedrag, de essentie
• Extra verplicht lesmateriaal (lesdia’s, artikels, video …) is beschikbaar op Toledo
• Het is aangewezen nota te nemen tijdens de hoorcolleges

• Basis studiemateriaal, hoorcolleges, evaluatie: Nederlands
• Verdiepende artikels, voorbeelden en video’s: Nederlands en Engels

Begeleide zelfstudie - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten

Dag-studenten: interactieve hoorcolleges. De lessen kunnen zowel online als op de campus plaatsvinden. Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van belang. Het is aangewezen om tijdens de colleges persoonlijke notities te nemen van de aangereikte voorbeelden en groepsdiscussies.

Afstandsstudenten: begeleide zelfstudie. Dit vak wordt ook aangeboden in hoger afstandsonderwijs (HAO). De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie, ondersteund door een online contactmoment voor toelichting en overleg.

Evaluatieactiviteiten

2 Consumentengedrag (B-ODISEE-JVH0DM)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dag-studenten: 10% permanente evaluatie, 90% schriftelijk examen

Afstandsstudenten: 100% schriftelijk examen

 

- Schriftelijk examen
Het schriftelijk examen gaat over de cursusinhoud en kan kennis-, inzichts- en/of toepassingsvragen bevatten. Zowel open vragen als meerkeuzevragen zijn mogelijk. Meerkeuzevragen worden zonder giscorrectie, maar met verhoogde cesuur verbeterd.

- Permanente evaluatie
De permanente evaluatie is enkel van toepassing voor de Dag-studenten, niet voor de HAO-studenten. De studenten worden geëvalueerd op basis van hun actieve aanwezigheid tijdens de contactmomenten, en hun deelname aan korte verwerkingsopdrachten of voorbereidingsopdrachten. 

Alle specifieke richtlijnen over aanwezigheden, inhouden en evaluatiecriteria van opdrachten, en de leerstof voor examens, worden gecommuniceerd via Toledo. 

 

 

AANVULLENDE INFORMATIE CURSUSEVALUATIE (onderdeel van het programmabeleid van de Cluster Bedrijfsmanagement)

  • Afwezigheidsbeleid. Bij ziekte tijdens opdrachten, toetsen, presentaties of examens, geldt het afwezigheidsbeleid van Bedrijfskunde. Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid, moet dit afwezigheidsbeleid correct gevolgd worden.  In geval van langdurige gewettigde afwezigheid, moeten studenten contact opnemen met de ombudsdienst voor het uitwerken van een regeling.
  • BYOD-examenbeleid: Deze cursus heeft een online examen op de campus (Bring Your Own Device). Het BYOD-beleid is van toepassing.
  • Meerkeuzevragen: Bij het gebruik van meerkeuzevragen wordt geen correctie voor gokken toegepast. Wel kan een verhoogde slaaggrens worden gehanteerd. Dit betekent dat de drempel om te slagen voor het examen wordt verhoogd. De cesuur is vastgesteld op 60%, wat inhoudt dat minstens 60% van de meerkeuzevragen correct beantwoord moet worden om te slagen.
  • Artificiële intelligentie, authenticiteit en fraude: Studenten moeten authentiek, origineel, zelfgemaakt werk indienen voor cursusopdrachten, presentaties en openboekexamens (geen tekst direct overnemen uit AI-tools). ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Studenten zijn dan verplicht dit gebruik toe te lichten in hun bronnen. Studenten die het gebruik niet transparant vermelden, krijgen een NA-score of een onvoldoende score. Mocht de docent aangeven dat voor een bepaalde evaluatie geen AI-tools mogen worden gebruikt, en de student doet dit toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. Meer info in het Odisee-brede beleid voor AI.
  • Inclusiebeleid taal: 1) Evaluatie correct taalgebruik: Taalvaardigheid en spelling zijn geen criteria in de evaluatie van het examen. Als binnen dit opleidingsonderdeel opdrachten, papers of voorbereidingen vereist zijn in het kader van permanente evaluatie, wordt correct taalgebruik (waaronder spelling) wel beoordeeld. 2) Woordenboek: Voor deze cursus is het niet toegestaan om een vertalend of verklarend woordenboek te gebruiken tijdens het examen.

Er is een tweede examenkans voor dit vak.

De voorwaarden om te kunnen slagen zijn dezelfde als bij de eerste examenkans.

Voor het deel permanente evaluatie blijft de score van de eerste examenkans behouden. Een tekort op dit onderdeel kan dus niet ingehaald worden bij de herkansing in EP3.