1 Communicatietraining Spaans (B-ODISEE-JPH04R)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8368&OPLID=267
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8368&OPLID=278 (VG)
Begintermen
Dit OPO richt zich op studenten die geen voorkennis van het Spaans hebben.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPH04Q : 1 HAO Communicatietraining Spaans (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBC61B : Communicatietraining Spaans 1
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het vastgoed - in dagonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in het vastgoed - in afstandsonderwijs (Aalst) 180 sp.
- Bachelor in organisatie & management - Afstand+ (Aalst) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. 1 Communicatietraining Spaans (B-ODISEE-JLH04R)
Inhoud
Dit OPO behoort tot de leerlijn meertalige communicator
Communicatietraining Spaans 1 bereidt voor op het niveau A1 van het Europees Referentiekader voor vreemde talen.
In het handboek Meta profesional 1 worden de hoofdstukken 1 tot en met 5 behandeld.
Taalgebruikerssituaties: begroeten en afscheid nemen, zich voorstellen, de uitspraak in het Spaans; naar de betekenis van iets vragen; zeggen waar je vandaan komt, vragen stellen en antwoord geven; zeggen waarom iemand Spaans leert, andere talen; iemand voorstellen, vragen hoe het gaat, spellen; over studie, beroep en bedrijven praten, naar iemands leeftijd vragen, naar telefoonnummer, adres en e-mailadres vragen; taken en bezigheden omschrijven; praten over familie, naar aantallen vragen; uiterlijk en karakter beschrijven; zeggen wat je (niet) lekker vindt, datum en verjaardag; over eetgewoonten praten, maten en gewichten, frequentie; een restaurant beschrijven, een tafel reserveren, de dagen van de week; informatie over het eten vragen, iets bestellen in een restaurant; een stad beschrijven, instructies geven, plaats en weg aanduiden, zich verplaatsen met het openbaar vervoer.
Grammatica: de getallen 0-10, het bepaald lidwoord, het zelfstandig naamwoord; ser, persoonlijk voornaamwoord als onderwerp, het onbepaald lidwoord, de ontkenning; regelmatige werkwoorden op -ar; iemand aanspreken met tú/usted, het alfabet; beroepsaanduidingen, de tetallen van 11-100, het werkwoord tener; regelmatige werkwoorden op -er en -ir, het voorzetsel de + lidwoord; bezittelijke voornaamwoorden, cuántos/-as, getallen vanaf 100; het werkwoord estar, het gebruik van ser en estar; het bijvoeglijk naamwoord, muy / bastante / un poco, het werkwoord gustar; klinkerwisseling o>ue, persoonlijke voornaamwoorden als lijdend voorwerp, het Nederlandse 'men', kloktijden, tijdsaanduidingen met een voorzetsel, nationaliteitsaanduidingen, klinkerwisseling i>ie; klinkerwisseling e>i; werkwoorden met een onregelmatige 1e persoon, andere onregelmatige werkwoorden, wederkerige werkwoorden, het gebruik van estar/hay, het gebruik van mucho vs muy , de structuur tener que + inf..
Spelling en uitspraak, intonatie
Een deel van het consolideren van de grammatica en de woordenschatverwerving gebeurt via zelfstudie (zie Toledo en het Werkboek Meta Profesional 1).
Studiemateriaal
Verplichte leermiddelen
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=5318
Aanbevolen leermiddelen
Spaanstalige tijdschriften/kranten + Spaanstalige TV-programma's + Spaanstalige websites.
Toelichting onderwijstaal
Er wordt van bij het begin gestreefd naar een zo uitgebreid mogelijk gebruik van het Spaans, met Nederlandstalige ondersteuning waar nodig. Studenten worden op hun beurt ook sterk aangemoedigd om zich van bij het begin in het Spaans uit te drukken, op hun niveau en met de talige middelen waarover ze op dat ogenblik beschikken.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten
Dit OPO wordt aangeboden in hoger afstandsonderwijs. De afstandsstudenten verwerken de leerstof in zelfstudie maar zij mogen ook deelnemen aan de colleges (Communicatietraining Spaans 1). Voor afstandsstudenten worden er online 2 afzonderlijke contactmomenten gepland voor extra uitleg, spreekoefeningen, feedback op oefeningen, tussentijdse toets.
De studenten verwerken de leerstof thuis o.a. door tekstjes te bestuderen, te beluisteren en te lezen, oefeningen te maken en rollenspelletjes uit te voeren, o.a. met behulp van online audiomateriaal.
De studenten krijgen de kans een groot aantal oefeningen te maken om de grammaticaregels in te oefenen, via het materiaal op Toledo. De sleutels van de oefeningen worden ter beschikking gesteld.
Evaluatieactiviteiten
1 Communicatietraining Spaans (B-ODISEE-JVH04R)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Beoordelingsstructuur
De evaluatie van het OPO bestaat uit 80% schriftelijk examen + 20% evaluatie buiten de examenperiode.
Leeroverzichten ,verdere specificaties en timing worden meegedeeld via toledo.
Informatie over de evaluatie buiten de examenperiode
De evaluatie buiten de examenperiode bestaat uit één test (schriftelijk en mondeling deel ) en een portfolio van luisteropdrachten die meetelt voor 20%.
Ongewettigde afwezigheid
Studenten die de test niet afleggen, krijgen voor dit onderdeel een “0”. Studenten die het portfolio van luisteropdrachten niet tijdig indienen, krijgen voor dit onderdeel "0".
Gewettigde afwezigheid
In geval van gewettigde afwezigheid voor de test, wordt de beoordelingsstructuur aangepast, zodat het examen in januari meetelt voor 100%. Om hierop recht te hebben bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: link afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be) =>https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden
Toelichting bij herkansen
In EP3 bestaat de evaluatie van het OPO uit 100% schriftelijk examen met indiening van een portfolio van luisteroefeningen.(leeroverzicht en details i.v.m. de verplichte luisteroefeningen te consulteren op Toledo)