Ethisch redeneren en leiderschap (B-ODISEE-JPGW76)

4 studiepuntenNederlands44 urenBeide semestersBeide semesters
Peersman Marc (coördinator) |  Peersman Marc |  Van Geert David |  N.
Kernteam Vroedkunde St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De student heeft een openheid voor filosofische en ethische vragen gerelateerd aan zijn persoonlijke en professionele identiteitsontwikkeling.

De student is bereid zijn eigen referentiekader kritisch in vraag te stellen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Ethisch redeneren en leiderschap (B-ODISEE-JLGW87)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht44 urenBeide semestersBeide semesters
Peersman Marc |  Van Geert David |  N.
Kernteam Vroedkunde St-Niklaas

BIOMEDISCHE ETHIEK (= bio-ethische vraagstukken)

Ethiek: definitie, verschil met moraal, waarden en normen, moraliteit en legaliteit.

Biomedische ethiek: verschil met medische ethiek, ethiek van de gezondheidszorg en zorgethiek - actualiteit van de biomedische ethiek - conventies, commissies en toezicht - wat kunnen we leren van bio-ethici - de ethische attitude van de vroedvrouw

Zwangerschapskeuzes - abortus: feiten en moraliteit - ethische reflectie: zelfbeschikking, bescherming van het leven, ethiek van verantwoordelijkheid (personalisme) - ethiek van de begeleiding: noodzaak van preventie, begeleiding en hulp.

Zwangerschapskeuzes - prenatale diagnostiek: counseling bij prenatale testen - principes van begeleiding.

Ruimte voor het onverwachte: reflecties bij de maatschappelijke onderstroom tot beheersing, planning en controle van het leven, toepassing op diverse levensterreinen, o.a. beleving van de zwangerschap en het verwachten van een kind.

 

ETHISCH LEIDERSCHAP

Gewetensontwikkeling, Kohlberg, conformisme in de zorg

Instrumenten voor ethisch redeneren: proportionaliteitethiek, gezindheidsethiek, deontologische ethiek, gevolgenethiek.

Morele stress: oorzaken, factoren, gevolgen.

Moreel beraad en casuïstiek: noodzaak van ethisch gesprek en overleg; voorwaarden en moeilijkheden; besluitvormingsmanieren; valkuilen en veel gemaakte fouten in ethische discussies; diverse casussen.

 

COMMUNICATIE en POP

Het onderdeel communicatie wordt gegeven gedurende een begeleidde meerdaagse met overnachting. Tijdens deze excursie worden volgende zaken in kleine groep geëxploreerd: communicatie in groep en team, groepsproces en teamrollen (Belbin), conflicthantering, kernkwadranten (Offman), Roos van Leary. Deelname aan deze meerdaagse is verplicht voor CAM studenten, voor HAO studenten is het een optie. Wie door omstandigheden niet kan deelnemen (CAM) of kiest om niet deel te nemen (HAO) maakt veen vervangopdracht waarvan het gewicht gelijkaardig is aan de tijd besteed tijdens de meerdaagse.

Het onderdeeld POP omvat een opdracht gericht op persoonlijke ontwikkeling. Deze opdracht wordt uitgelegd in een document op Toledo.

http://https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=17677

Naast het te lezen boek wordt het studiemateriaal op Toledo aangeboden.

 

Casuïstiek - Digitaal leren - Interactievormen - Reflectie

College met leer- en groepsgesprekken (biomedische ethiek en ethisch leiderschap).

Werkcolleges (ethisch leiderschap en communicatie).

De hoorcolleges (on campus of online) bevatten naast klassieke onderwijsleergesprekken ook debat en discussies.

De werkcolleges maken gebruik van rollenspelen en casuïstiek. In kleine groepen wordt met casussen gewerkt aan de hand waarvan ethisch overleg en ethisch leiderschap wordt geoefend.

HAO-studenten volgen geen hoor- of werkcolleges (biomedische ethiek en ethisch leiderschap), maar verwerken de leerstof in zelfstudie. Er worden wel monitoraten voorzien die inleiden op de leerstof en waar vragen kunnnen worden gesteld.

Het onderdeel communicatie wordt aangeboden in een meerdaagse waarin met kleine leergroepen wordt gewerkt. Deze meerdaagse is verplicht voor de dagstudenten, HAO-studenten kunnen ofwel deelnemen ofwel een vervangopdracht maken (evenwaardig aan twee-drie dagen studielast).

Indien de meerdaagse niet extern kan plaatsvinden zal de leerstof op een andere manier worden aangeboden.  

 

Evaluatieactiviteiten

Ethisch redeneren en leiderschap (B-ODISEE-H73570)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Er zijn twee deelevaluaties.

1. Voor biomedische ethiek en ethisch leiderschap: een mondeling examen dat meetelt voor 60%. Het examen verloopt met schriftelijke voorbereiding en in een open boek formule.

2. Voor communicatie en POP: Aanwezigheid op de meerdaagse met portfolio (of een vervangopdracht) en de POP opdracht, samen meetellend voor 40%.

Voor de campusstudenten is bij de werkcolleges (horen bij ethisch leiderschap) en op de meerdaagse (hoort bij communicatie) aanwezigheid verplicht. Ongewettigde afwezigheid kan het behaalde examenresultaat negatief beïnvloeden (toekennen NA = 'niet afgewerkt').

HAO-studenten zijn niet verplicht aanwezig tijdens werkcolleges en meerdaagse. De methodiek van de werkcolleges wordt aangeboden tijdens een monitoraat, en de studenten studeren de leerstof in zelfstudie voor het mondeling examen. Wie niet aan de meerdaagse participeert, krijgt een vervangopdracht.    

Het eindcijfer (60%+40%) wordt berekend via 'inventarisatie'. Dit houdt in dat een onvoldoende op één van beide examenvormen de score van het eindtotaal wordt, ongeacht het resultaat op de andere examenvorm. Elke examenvorm dient voltooid te worden. Bij niet-deelname aan mondeling examen en/of niet (tijdig) indienen van de opdrachten voor communicatie wordt het opleidingsonderdeel als 'niet afgewerkt' beschouwd (NA) en ontvangt men (nog) geen eindcijfer.

In EP3 dient enkel die deelevaluatie hernomen te worden, waarop men in EP2 een onvoldoende haalde.