Werkveldervaring A in Vlaanderen (B-ODISEE-JPGW25)

7 studiepuntenNederlands2 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Steckel Sarah (coördinator) |  Steckel Sarah
Kernteam Vroedkunde St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

 

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Werkveldervaring A in Vlaanderen (B-ODISEE-JLGW30)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage2 urenBeide semestersBeide semesters
Steckel Sarah
Kernteam Vroedkunde St-Niklaas

Stage op de materniteit in een ziekenhuis, op een afdeling van een ziekenhuis, eventueel in de eerste lijn of een WZC.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=16300

Medbook

Je vindt meer informatie over de stage en de opdracht op Toledo ultra. 

Portfolio

Een stage is een werkvorm waarbij studenten in contact komen met het concrete werkveld om zo competenties te ontwikkelen in confrontatie met de praktijk in het werkveld. De student doet 38u/week stage, aantal weken zie opleidingskalender.

Aan de stage is een opdracht gekoppeld, die te vinden is op toledo. Een stage-opdracht is een werkvorm die tot doel heeft studenten zelfstandig competenties te laten verwerven.  Er zijn geen contactmomenten voorzien voor het uitvoeren van de opdracht, wel instructies, begeleiding en feedback.

Daarnaast is aan elke stage van het dagonderwijs een verplichte halve dag intervisie gekoppeld, waarvan de datums en het programma minstens twee weken voor de start van de stage worden meegedeeld via Toledo Ultra, tegel WVE. Deze intervisie-uren tellen mee als stage-uren.  Afstandsstudenten kunnen steeds aansluiten op de intervisie maar zijn niet verplicht.  

Evaluatieactiviteiten

Werkveldervaring A in Vlaanderen (B-ODISEE-H73127)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Portfolio, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit stage (80% van de punten), stageopdracht (20% van de punten) en intervisie (enkel voor dagstudenten, "PASS or FAIL"). Tijdens de stage gaat een intervisie door met verplichte aanwezigheid voor de dagstudenten. Afstandsstudenten zijn niet verplicht de intervisie te volgen maar kunnen steeds vrijblijvend aansluiten.

Een student moet op de delen stage en stageopdracht minstens de helft van de punten behalen om te kunnen slagen op OPO-niveau. Voor de intervisie dient de student aanwezig te zijn geweest en ontvangt daarmee een "PASS". Indien de student op één van de delen stage of stageopdracht een score heeft van 9/20 of minder, dan wordt het OPO-punt het laagste punt en herneemt de student enkel dat tekort in de tweede zittijd. Indien de student gewettigd afwezig (ziekte-attest, overlijdensbericht,...) was voor de intervisie, krijgt de student binnen EP2 een vervangopdracht. Indien de student ongewettigd afwezig was voor de intervisie, ontvangt deze een "FAIL" en krijgt de student in EP3 een vervangopdracht. 

De student neemt zelf initiatief om met zijn vooraf bepaalde en neergeschreven beginsituatie op voorbespreking te komen, ten laatste in de week voor de aanvang van de stage (fysiek op de campus of via MS Teams). Wanneer de student dit niet doet, scoort deze onvoldoende op professionionele attitude en tellen de tot aan de voorbespreking gelopen stage-uren niet mee (en dienen te worden ingehaald).

De student dient zijn handelen voortdurend kritisch in vraag te stellen door het maken van reflectieverslagen (twee reflectieverslagen per week).

De tussentijdse en eindevaluatie kunnen via MS Teams verlopen of fysiek indien mogelijk op de stageplaats. Er dient een schriftelijke voorbereiding te gebeuren van de (online) tussentijdse en eindevaluatie.  
Een ernstig tekort op een EPA (Entrustable Professional Activities) of op attitude kunnen tot een onvoldoende voor deze stage leiden.

Bij een tekort op opdracht, en bijgevolg een tekort op OPO-niveau, dient de student zelf contact op te nemen met de begeleidende docent tijdens het geplande feedbackmoment.

Indien de mogelijkheid bestaat om een stage te organiseren in de periode van EP3 en de student heeft een beperkt aantal andere OPO's te herkansen in EP 3 (max. 2 andere vakken), dan kan een stage in EP3 georganiseerd worden.

Indien de student enkel een tekort heeft op stage-opdracht, dan krijgt de student de kans om de opdracht te herwerken in EP3 of een alternatieve stageopdracht uit te werken (bespreking tijdens het feedbackmoment op initiatief van de student).

Intervisie: indien de dagstudent gewettigd afwezig was, maakt de student een vervangopdracht in EP2. Indien de student ongewettigd afwezig was, krijgt de student een NA (Niet Afgelegd) op het rapport voor EP2 en maakt de student in EP3 een vervangopdracht. Afstandsstudenten zijn niet verplicht de intervisie te volgen maar kunnen steeds aansluiten.

Indien de student niet slaagt in EP3 voor een deel (de stage of de stage-opdracht), dan dient de student alles te hernemen bij een herinschrijving in een volgend academiejaar.