Integratielabo I (B-ODISEE-JPG328)

3 studiepuntenNederlands33 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Bourgois Tine (coördinator) |  Bourgois Tine |  Goethals Delphine |  Vandenborre Ellen
Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Integratielabo I (B-ODISEE-JLG398)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht33 urenTweede semesterTweede semester
Bourgois Tine |  Goethals Delphine |  Vandenborre Ellen
Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

Een integratielabo daagt de studenten uit om een aantal experimenten rondom een bepaald onderwerp in kleine groepen zelfstandig uit te werken. Hierbij is het nodig (1) achtergrondinformatie op te zoeken om het theoretisch referentiekader uit te bouwen, (2) protocols te vertalen naar de reële werksetting (uitschrijven van een werkprotocol), (3) experimenten uit te voeren binnen de geplande tijd, volgens de goede laboratoriumpraktijken, (4) een kritische analyse te maken van de bekomen resultaten. 

In het integratielabo 2FBT werken we rond het thema "Lactose-intolerantie":

  • Aanmaak van lactose arme melk en bepaling van de vrijgestelde glucose concentratie via een semi-kwantitatieve en kwantitatieve glucosebepaling.
  • Bepaling van belangrijkste kinetische parameters (Vmax, Km en Kcat) om de  enzymactiviteit van het lactase (ß-galactosidase) te beschrijven.
  • SNP-analyse van eigen genoom: DNA-isolatie, PCR, restrictie-digest, gelelektroforese

Het geheel vormt een geïntegreerde oefening die kennis uit de analytische chemie, biochemie, genetica, biotechnologie en farmacologie combineert. 

Alle labo-opdrachten worden via het Toledo-platform aangeboden.

Er worden zowel Nederlandstalige als Engelstalige bronnen gebruikt.

Planning integratielabo:

  • inleiding (kadering theoretische achtergrond): 4.5u
  • labo 1: aanmaak lactose arme melk (9u)
  • labo 2: enzymkinetiek (bepaling Vmax, Km en kcat) (9u)
  • labo 3: SNP-analyse (9u)
  • schriftelijke verdediging (toets): 3u

Daarnaast wordt 44u gerekend als extra tijd nodig om zelfstandig, in kleine groep, opzoekwerk te doen, experimenten voor te bereiden en verslaggeving op te stellen. 

 

Evaluatieactiviteiten

Integratielabo I (B-ODISEE-H73648)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Een groepsscore (punt op 16) wordt berekend op basis van het eindverslag, de poster en het proces naar het eindresultaat.

  • Verslag (8 punten): neerslag van de uitgevoerde experimenten en opzoekwerk, gebundeld tot één eindverslag. De docent bepaalt de deadline voor het indienen van het eindverslag en deelt deze mee bij de start van de laboreeks. Bij het overschrijden van deze deadline (<1 week), wordt de behaalde score voor dit verslag gehalveerd. Bij het overschrijden van deze deadline met méér dan één week, wordt voor dit verslag de score 0 toegekend.
  • Poster (4 punten)
  • Procesevaluatie (4 punten): permanente evaluatie van de groepswerking: er wordt vooral gekeken naar de manier waarop de doelstellingen werden nagestreefd en gerealiseerd.

Een individuele factor is een factor die wordt bepaald met behulp van peer- en self-assessment. Hierbij worden competenties geëvalueerd die gericht zijn op projectmatig werken (binnen je team).

Berekening van de eindscore van een project: eindscore = (groepsscore (op 16) x individuele factor) + individuele score schriftelijke verdediging (4 punten)

Indien nodig kan de docent, na het organiseren van een verplichte reflectievergadering, de scores bijsturen.

Voor een goed eindresultaat is het belangrijk dat elke student zijn verantwoordelijkheid opneemt in het leerproces. Een goede voorbereiding voor alle praktische proeven is verplicht. De docent kan een groep de toegang tot het labo weigeren bij onvoldoende voorbereiding.  

Er is geen tweede examenkans.