Biotechnologie II: proteïnen (B-ODISEE-JPG317)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13853&OPLID=262
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Aangewezen volgtijdelijkheid
Studenten die dit OPO willen opnemen in hun traject hebben best een credit/tolerantie behaald voor de OPO's Biomoleculen, Labo cel- en weefselleer en Fysiologie II. Verder is ook een credit/tolerantie aangewezen voor Biotechnologie I: DNA en RNA.
Het is ten sterkste aangewezen de OPO's Biotechnologie I: DNA en RNA en Labo biotechnologie I op te nemen samen met dit OPO.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
- Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie (Gent) (Afstudeerrichting medische laboratoriumtechnologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Biotechnologie II: proteïnen (B-ODISEE-JLG386)
Inhoud
Biotechnologie gaat over de manipulatie van de moleculaire biologie van een cel. In de moleculaire biologie bestudeert men de basismachinerie van een cel, gaande van DNA, RNA tot eiwit.
Biotechnologie II: proteïnen is opgebouwd met afwisselende delen theorie en techniek. In Biotechnologie II: proteïnen bestuderen we het eiwitsyntheseproces, de opbouw en basismanipulatie van eiwitten en hoe eiwitten geanalyseerd en opgezuiverd kunnen worden. Verder bestuderen we de regulatie van gentranscriptie door eiwitten en hoe de interactie DNA (of RNA) met eiwitten kan geanalyseerd worden. Biotechnologie II: proteïnen bouwt verder op Biotechnologie I: DNA en RNA, Biomoleculen en Fysiologie, en bereidt de student voor op Biotechnologie III: advanced (3FBT).
De belangrijkste technieken aangeleerd in Biotechnologie II: proteïnen zullen ook in de praktijk ingeoefend worden in het Labo Biotechnologie (2FBT & 3FBT).
De opbouw van de hoofdstukken gebeurt als volgt:
- eigenschappen van eiwitten en de genetische code
- eiwitsynthese (met inbegrip van gesecreteerde eiwitten) bij prokaryoten en eukaryoten
- eiwittechnologie:
- isolatie van eiwitten,
- concentratiebepaling van eiwitten,
- SDS-PAGE, IEF/IPG, 2D gel-elektroforese
- Western blotting
- verschillende vormen van eiwitchromatografie (ionenuitwisselingschromatografie, HIC, metaalchelaatschromatografie, affiniteitschromatografie) en gelpermeatie
- Concentreren van eiwitten
- genregulatie bij prokaryoten (waaronder lac, trp, en ara operon)
- genregulatie bij eukaryoten (transcriptiefactoren, enhancers/silencers/LCR, epigenetische factoren, miRNA)
- opsporen van regulatorische elementen (DNAse footprinting, gel retardation, yeast one hybrid en chromatine immunoprecipitatietechnieken)
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=17718
Biotechnologie II: proteïnen wordt gestudeerd via een cursus geschreven door de docent. Er wordt op Toledo ook extra leermateriaal geplaatst. Daarbij wordt duidelijk vermeld of dit te kennen leermateriaal is, of illustratief leermateriaal.
Toelichting onderwijstaal
Naast Nederlands is ook Engels belangrijk voor verschillende aspecten van biotechnologie. Er zal gebruik gemaakt worden van Engelstalige begrippen en van Engelstalige wetenschappelijke literatuur.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten
De theorie wordt aangereikt als ingesproken powerpoints of live lessen en aan de hand van een overzichtelijke cursus. De powerpoints worden tevens "niet ingesproken" ter beschikking gesteld op Toledo. Het merendeel van de colleges wordt live on campus georganiseerd.
Tijdens de colleges worden de diverse moleculair biologische aspecten en de daarvan afgeleide technologieën toegelicht. In de cursus en de colleges worden oefeningen/casussen opgenomen zodat je jezelf kunt testen en aldus inzicht kunt krijgen over de mate waarin je de leerstof begrijpt en kunt toepassen. Sommige van deze oefeningen kunnnen ook worden aangeboden als extra materiaal via Toledo en behoren tot facultatieve zelfstudie.
Verder wordt er tijdens de colleges ook tijd voorzien waarin studenten begeleid oefeningen maken. Tijdens deze oefenmomenten worden vraagstukken/oefeningen gemaakt op de theorie, dit hoofdzakelijk on campus. Er wordt verwacht dat de leerstof van de ingesproken powerpoints en live lessen systematisch wordt verwerkt door de student, zodat de student de vraagstukken/oefeningen kan oplossen tijdens deze oefenenmomenten. Hiernaast wordt er ook een actieve bijdrage verwacht van de student tijdens deze momenten.
Ondersteuning
- Naar het einde van de semester toe wordt er een monitoraat georganiseerd waarin vraag-gestuurd extra uitleg wordt gegeven voor de studenten die hier nood aan hebben.
- De studenten kunnen via een door de docent bewaakt online forum aan elkaar en aan de docent verdiepende en verklarende vragen stellen.
Evaluatieactiviteiten
Biotechnologie II: proteïnen (B-ODISEE-H73636)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Gebruik leermateriaal tijdens examen: Enkel indien nodig mag een rekenmachine gebruikt worden. Dit wordt dan specifiek vermeld op het examen kopij. In dit geval, mag er enkel gebruik gemaakt worden van een niet-grafische rekenmachine.
Inhoud examen : De vragen worden gesteld uit verschillende delen van de cursus en overlappen vaak verschillende hoofdstukken.
Binnen het examen wordt een verdeling ingebouwd die berust op
- begrijpen (bijvoorbeeld het principe van iets kunnen uitleggen ...)
- analyseren en oplossen (bijvoorbeeld resultaten kunnen interpreteren, inzien wanneer/waarom iets fout is gelopen ...)
- evalueren en creëren (bijvoorbeeld weten welke techniek in een bepaalde situatie is aangewezen of wat er veranderd moet worden om iets mogelijk te maken...)
Toelichting bij herkansen
Dezelfde modaliteiten zijn als bij de eerste examenkans.