Bachelorproef in Vlaanderen (B-ODISEE-JPG219)

9 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Van Houdt Helena (coördinator) |  Doan Ngoc Kim |  Van Houdt Helena
Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.


Aangewezen volgtijdelijkheid:  
De student heeft de opleidingsonderdelen van de eerste en tweede opleidingsfase van het modeltraject gevolgd en neemt alle andere OPO's (theorie én praktijk) van de derde opleidingsfase van het modeltraject op.

De OPO bachelorproef kan enkel worden aangevat indien ook de OPO stage wordt opgenomen (zie inhoud).
De student mag de stage en dus ook de bachelorproef niet aanvangen indien hij nog een opleidingsonderdeel(delen) van de eerste opleidingsfase van het modeltraject (1BLT) moet opnemen in het Individueel StudieProgramma (ISP).

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Bachelorproef in Vlaanderen (B-ODISEE-JLG253)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: BachelorproefTweede semesterTweede semester
Doan Ngoc Kim |  Van Houdt Helena
Kernteam Biomedische Laboratoriumtechnologie Gent

- zelfstandig een kritisch, wetenschappelijk onderbouwd rapport opstellen over de onderzoeksresultaten, bekomen tijdens de stage, en de theoretische achtergronden ervan, en dit aan de hand van richtlijnen door de hogeschool opgelegd in "Handleiding Bachelorproef BLT";
- dit rapport, ook wel eindwerktekst genoemd, voorstellen en verdedigen voor een externe jury van experts uit het werkveld.

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=7621

Verplicht studiemateriaal: Bachelorproefvademecum BLT 


Aanbevolen leermiddelen:     
volgens aanbevelingen van de mentor (op de stageplaats), afhankelijk van het onderzoeksonderwerp

In principe wordt voor het schrijven van de bachelorproef het Nederlands gehanteerd. Mits akkoord van alle betrokken partijen kan het Engels gehanteerd worden. Er zal gebruik gemaakt moeten worden van Engelstalige bronnen aangezien wetenschappelijke literatuur hoofdzakelijk Engelstalig is.

De student krijgt naast begeleiding van de mentor op de stageplaats ook een begeleider (docent van de hogeschool) toegewezen om hem/haar bij het schrijven van de eindwerktekst te coachen. De begeleider organiseert minimum twee terugkomdagen voor de student voor coaching en het geven van feedback. De deadlines voor het schrijven en indienen van de eindwerktekst (zie bachelorproefvademecum BLT) dienen nageleefd te worden. De student geeft op de hogeschool een proefpresentatie van de bachelorproef en krijgt feedback van begeleiders en studenten.

Evaluatieactiviteiten

Bachelorproef in Vlaanderen (B-ODISEE-JVG219)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Assessment van het proces van de bachelorproef, van het product (eindwerktekst/paper), van de presentatie en de verdediging gebeurt door begeleider, mentor en een externe jury van twee of drie specialisten uit het werkveld, voorgezeten door een docent van de hogeschool aan de hand van hiertoe opgestelde evaluatieformulieren (zie bachelorproefvademecum BLT). Het eindpunt wordt bepaald door de hogeschool.
Verhouding punten voor bachelorproef :
- proces bachelorproef: 20 % (begeleider 10 % en mentor 10 %)
- product (eindwerktekst): 30 % (jury)
- presentatie: 10 % (jury)
- verdediging: 40 % (jury)

 

De bachelorproefcommissie (opleidingshoofd, bachelorproefcoördinator, bachelorproefbegeleiders van de opleiding/afstudeerrichting) zal beraadslagen over de modaliteiten voor de 2e examenkans.