Hulpverlening: werken met families (B-ODISEE-HBW81B)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13405&OPLID=71
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het sociaal werk (Brussel) (Afstudeerrichting maatschappelijk werk) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Hulpverlening: werken met families (B-ODISEE-HBW36b)
Inhoud
Volgende inhouden komen aan bod:
- De belangrijkste begrippen uit de algemene systeemtheorie
- De structurele benadering van Minuchin
- De contextuele benadering van Nagy
- Parentificatie
- aan de slag met een genogram
- transculturele systeembenadering
- intrafamiliaal geweld
- gezinsgericht werken in de praktijk: het voeren van gezinsgesprekken, werken met 'een taal erbij'.
We werken met een cursus, artikels en powerpoints. Alle bijkomende informatie die wordt gegeven tijdens de les, wordt beschouwd als examenstof.
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Simulatie
Tijdens de contacturen wordt er naar het examen toegewerkt. Na een eerste theoretische input, krijgen de studenten voor de eerste keer een casus (naar analogie met het examen) , waarbij ze in groep een eerste systemische analyse maken van het gezin.
Wanneer alle theorie is gegeven, krijgen de studenten opnieuw een casus, die ze terug in groep tijdens de contacturen oplossen en waar we nadien de verbetersleutel naast leggen.
Tijdens de contacturen oefenen we vaardigheden in gericht op gezinsgericht werken: Gedurende vier lesuren oefenen we voor de klasgroep een gezinsgesprek in duo met simulatiecliënten. Aanwezigheid is verplicht en de student kan er voor kiezen dit mee te laten tellen voor het eindresultaat (= staat op punten)
Na les 5 werkt de student een opdracht uit met betrekking tot het eigen genogram: verdere toelichting over de opdracht gebeurt in les 5 en staat op Toledo. De student kan ervoor kiezen deze opdracht mee te laten tellen voor het eindresultaat (= staat op punten).
! Actieve deelname is onontbeerlijk tijdens de colleges gezien het interactieve karakter hiervan
! Actieve deelname tijdens het inoefenen van het toepassen van de modellen op casuïstiek is eveneens van belang
Evaluatieactiviteiten
Hulpverlening: werken met families (B-ODISEE-H73973)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Binnen dit OPO kan de student kiezen uit twee evaluatiemogelijkheden. De student dient deze keuze te maken via one button (toledo) voor les 5 (les over de contextuele benadering). Indien de student geen keuze doorgeeft, wordt de student verbonden aan optie 1.
1. De student neemt niet deel aan de opdrachten doorheen het semester en kiest ervoor om het examen af te leggen dat telt voor 100% op het eindresultaat (20/20). De student verwerkt de opdrachten die doorheen het jaar werden gegeven mee in het examen (tekenen genogram van gezin uit examencasus + voorstel uitschrijven van gezinsgesprek/acties voor gezin uit examencasus). Het schriftelijk examen bestaat uit een casusgerichte toets. Hierin wordt afgetoetst in hoeverre de student de geziene kaders kan toepassen op een casus. Studenten mogen hiervoor hun cursus en lesnotities gebruiken.
2. De student neemt deel aan de opdrachten doorheen het semester en kiest ervoor om het examen af te leggen dat telt voor 75% op het eindresultaat (15/20). Volgende twee examenvragen vallen weg: tekenen van een genogram van het gezin uit de examencasus + voorstel uitschrijven van gezinsgesprek/acties voor het gezin uit examencasus. De puntenverdeling en opdrachten zijn als volgt:
- 25% van het eindresultaat: partiële en/of permanente evaluatie
- De studenten krijgen de opdracht Genogram. Toelichting over deze opdracht krijgen de studenten tijdens de les en via Toledo. Deze opdracht staat op 15% (3/20) en dient ingeleverd te worden tijdens de laatste les van het semester.
- De studenten zijn aanwezig tijdens de les(sen) 'oefenen met simulanten - gezinsgesprek', de studenten nemen actief deel aan de les(sen). Hun aanwezigheid tijdens de les staat op 10% (2/20). Voor deze les(sen) geldt een verplichte aanwezigheid.
- 75% van het eindresultaat: examen tijdens de examenperiode
Het schriftelijk examen bestaat uit een casusgerichte toets en staat op 15 van de 20 punten. Hierin wordt afgetoetst in hoeverre de student de geziene kaders kan toepassen op een casus. Studenten mogen hiervoor hun cursus en lesnotities gebruiken.
Let op: feedback m.b.t. het examen wordt enkel gegeven tijdens de nabespreking.
Toelichting bij herkansen
De keuze betreffende de examenvorm, gemaakt doorheen het jaar, blijft behouden.
Het schriftelijk examen bestaat uit een casusgerichte toets. Hierin wordt afgetoetst in hoeverre de student de geziene kaders kan toepassen op een casus.
Let op : feedback mbt het examen wordt enkel gegeven tijdens de nabespreking. Tijdens de nabespreking wordt meegedeeld welke onderdelen de student diente te hernemen om te kunnen slagen voor het OPO.