Hulpverlening: Basistraining (B-ODISEE-HBW74B)

3 studiepuntenNederlands34 urenBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Gulinck Nele (coördinator) |  Adouane Rachida |  Gulinck Nele
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Hulpverlening: Basistraining (B-ODISEE-HBW80b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum34 urenBeide semestersBeide semesters
Adouane Rachida |  Gulinck Nele
Kernteam Sociaal Werk (incl. BZL) (BA)

Het vak hulpverlening basistraining wil de studenten op basis van een vaardigheidstraining voorbereiden én laten terugblikken op hun tweedejaarsstage. De structuur van de lessenreeks bestaat uit de verschillende fasen van het hulpverleningsproces. Er wordt gestart bij het onthaal. Daarna komt de exploratie van de hulpvraag, het opmaken van een stappenplan en de afronding van de hulpverleningsrelatie aan bod. De studenten leren concreet hoe een intakegesprek in de praktijk uit te voeren en hoe ze krachtgerichte hulpverleningsrelaties kan opbouwen met mensen in armoede. De rode draad doorheen elke les is een positieve benadering tegenover de cliënt met inzicht in de leefwereld en waarbij bewust wordt omgegaan met rolpatronen en empowerment.

Casuïstiek - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Simulatie

Binnen dit opleidingsonderdeel is het de bedoeling dat studenten zoveel mogelijk praktijkgericht via het oefenen en tonen van vaardigheden aan de slag gaan. Praktijksimulaties stellen hun de gelegengheid vertrouwd te raken met de rol van de cliënt en hulpverleningsvaardigheden te oefenen. De studenten oefenen zo vaak als mogelijk met levenechte casuïstiek zodat ze door het inlevingsproces in een rol, ook daadwerkelijk ervaren wat een bepaald probleem betekent in het leven van een cliënt. Tijdens de lessen zullen ze ook gevraagd worden om iets in te brengen over zichzelf in zoverre ze te maken hebben met de rol en taak als professioneel hulpverlener. De studenten oefenen met kwaliteiten, valkuilen en/of karakteristieken in hun beroepsattitude die ze effectiviteit als hulpverlener versterken of in de weg staan.

 

Evaluatieactiviteiten

Hulpverlening: Basistraining (B-ODISEE-H73324)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans:

Beoordeling op 20 punten:

  • Actieve aanwezigheid en inzet, beoordeling van tussentijdse opdrachten: 2 punten
  • Schriftelijke handelingsgerichte casusanalyse: 8 punten. 
  • Getoond vaardigheidsniveau in praktijksimulatie. De studenten dienen in een simulatie van een hulpverleningssituatie aan te tonen dat zij over elementaire basisvaardigheden inzake het in dialoog treden met een cliënt beschikken. Concreet gaat het om volgende vaardigheden: contact leggen en afstemmen met de cliënt, actief luisteren, empathie overbrengen, gepaste vragen stellen en kunnen samenvatten: 10 punten.
  • De toetsingen vinden plaats na aanvang van de stage.

 

De punten voor de permanente evaluatie worden behouden. De student contacteert de docent ten laatste vijf dagen na de bekendmaking van de examenresultaten. De docent bepaalt welke onderdelen van het examen opnieuw dienen te worden afgelegd.