Frans voor maatschappelijk werkers (B-ODISEE-HBW27B)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=1704&OPLID=71
In een steeds meer geïnternationaliseerde wereld en in het bijzonder binnen de multiculturele samenleving in en rond Brussel, kom je als sociaal werker in contact met anderstalige gesprekspartners. Een goede talenkennis, met name die van het Frans, is daarbij onmisbaar.
Binnen het OPO Frans leren we je empathisch, respectvol en professioneel te communiceren met je Franstalige gesprekspartner over universele, toegespitste en actuele thema's binnen het vakgebied en de maatschappij. We trachten je voor te bereiden op het functioneren binnen een context waar Frans de voertaal is. We gaan samen aan de slag om de spreekdrempels weg te werken en je vertrouwen in het Frans te vergroten. Daarvoor gaan we niet noodzakelijk uit van de perfecte beheersing van de taal, maar wel van persoonlijke groei om tot een zo correct mogelijke beheersing te komen.
Studenten die het Frans al goed beheersen, helpen andere studenten tijdens hun groei, maar gaan tevens op zoek naar hun eigen werkpunten om hun kennis en vaardigheid tot een hoger niveau te tillen en hun professionele woordenschat uit te breiden.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De docent wenst ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties:
Eindtermen secundair onderwijs: de student dient zijn kennis en vaardigheden Frans verworven tijdens het secundair onderwijs, actief in te zetten. Dit niveau komt minimaal overeen met het niveau A2/B1 van het Europees referentiekader voor talen.
Studenten die deze kennis en vaardigheden niet bezitten, dienen zich tijdens de eerste maanden extra in te zetten om deze bij te werken zodat ze die in het 2de deel van het academiejaar kunnen gebruiken voor de lessen en de evaluaties.
Studenten die het secundair onderwijs volgden buiten de Vlaamse of Franstalige gemeenschap moeten contact opnemen met hun trajectbegeleider.
Andere belangrijke competenties:
- bereidheid om in het Frans te communiceren met de vaklector en met de medestudenten
- zin voor initiatief (eigen doelen stellen in overleg met de vaklector + opvolging)
- luister- en communicatievaardigheid
- interculturele gevoeligheid & openheid voor diverse (sub)culturen
- interesse voor de actualiteit
- teamwerk, respect voor studenten die het moeilijker hebben en bereidheid om hen verder te helpen vanuit je eigen sterktes
- bereidheid om zowel in klascontext als op zelfstandige basis zijn taalbeheersing Frans te verbeteren (zelfstudie), ook wanneer deze al zeer sterk is. Levenslang leren...
- motivatie, discipline en timemanagement
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het sociaal werk (Brussel) (Afstudeerrichting maatschappelijk werk) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans voor maatschappelijk werkers (B-ODISEE-HBW27b)
Inhoud
In dit OPO willen we de taal- en communicatieve vaardigheden ontwikkelen die een sociaal werker nodig heeft om professioneel te kunnen handelen in een meertalige (grootstedelijke) context.
De leeractiviteiten zijn er vooral op gericht om mondelinge en schriftelijke contacten in het Frans te stimuleren en vlotter te laten verlopen. Daarnaast wordt op vaardighedenniveau (luisteren, lezen, spreken, schrijven) gewerkt rond universele, toegespitste en actuele thema's binnen het vakgebied en de maatschappij.
Voor sterke/Franstalige studenten wil dit OPO een stimulans zijn tot het verdiepen van grammaticale kennis, spelling en woordenschat en het verkennen van een levenslang traject om hun taal te perfectionneren.
Hieronder voorbeelden van leeractiviteiten:
Mondelinge vaardigheden:
- Gespreksvaardigheid: als hulp- of dienstverlener empathisch contact realiseren met een Franstalige gesprekspartner (een gesprek openen, zichzelf voorstellen in zijn functie, zorgen dat de gesprekspartner zich welkom voelt, actief luisteren, vragen stellen, parafraseren, vragen om te herhalen, uitleggen dat je niet Franstalig bent, een gesprek afsluiten enz.)
- Luistervaardigheid: colleges en interactie met docent en medestudenten verlopen grotendeels in de doeltaal, analyse van gesprekken, relevante actualiteit
- Spreekvaardigheid : het geven van een presentatie voor een publiek, zich voorstellen in een video...
Schriftelijke vaardigheden:
- Schrijfvaardigheid: CV opstellen en tips voor een motivatiebrief, mailtechnieken, eventuele schriftelijke communicatie met de docent in de doeltaal
- Leesvaardigheid: relevante websites, werkaanbiedingen, modelbrieven, actuele artikels, enz.
- Kritisch gebruik van hulp- en vertaalbronnen
Ook creativiteit en samenwerken in groep maken deel uit van de werkwijze van dit OPO.
Zelfstudie: opfrissen of uitbreiden van woordenschat, grammatica en vaardigheden aan de hand van aangereikte digitale tools, eventueel in functie van voor zichzelf geformuleerde doelstellingen (in overleg met docent en/of op eigen initiatief)
Taalkennis: grammatica en woordenschat in functie van de communicatieve vaardigheden en de actuele en beroepscontext (praten over gebeurtenissen in het verleden, over de toekomst, woordenschat rond het werkveld en sociale thema's)
Toelichting onderwijstaal
Colleges in het Frans: studenten worden aangesproken en antwoorden in het Frans, schriftelijke communicatie met de docent gebeurt in het Nederlands of het Frans (afhankelijk van niveau en voorkeuren van de student).
Toelichting werkvorm
Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Portfolio - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Spelvormen
Alle concrete afspraken worden via de leeromgeving Toledo en tijdens de lessen bekend gemaakt.
Studenten dienen de mededelingen en de informatie op Toledo nauwgezet op te volgen en mails aandachtig te lezen omwille van de bindende afspraken.
Evaluatieactiviteiten
Frans voor maatschappelijk werkers (B-ODISEE-H71930)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Permanente evaluatie: vaardigheidsopdrachten 45%, portfolio 15% en tussentijdse kennistoetsen 20%
- Examen (20%): mondelinge evaluatie (vaardigheidsopdracht mondeling) EP2 of tijdens de laatste lessen
Studenten die deelnemen aan minder dan de helft van de vaardigheidsopdrachten voor permanente evaluatie en/of die niet deelnemen aan minstens de helft van de kennistoetsen en/of die niet deelnemen aan het examen en/of die geen portfolio indienen, krijgen een NA.
Deelname aan de lessen is niet verplicht tenzij anders gecommuniceerd door de docent. Het is zeer belangrijk om aanwezig te zijn tijdens de eerst les, in functie van een niveaubepaling. Praktische informatie over de geplande toetsen en opdrachten wordt meegedeeld tijdens de lessen en op het leerplatform. Ook verplichte les- en evaluatiemomenten worden daar tijdig aangekondigd.
Een student die ziek is op het ogenblik van een verplichte (les)activiteit of toets verwittigt de docent vóór de les via e-mail en mailt een bewijs van gewettigde afwezigheid door. Ongewettigde afwezigheid bij een aangekondigde toets leidt tot een nulscore.
Elke onregelmatigheid of fraude tijdens examens of bij het uitvoeren van leertaken wordt gemeld aan en beoordeeld/gesanctioneerd door de examencommissie.
Toelichting bij herkansen
De organisatie van de herkansing gebeurt in overleg met de docent. Er wordt een specifieke focus gelegd die aansluit bij de tekorten van de student en dus bij diens noden.
De student contacteert zelf de docent tijdens het nabesprekingsmoment om hierover duidelijke afspraken te maken.