Project Algemene Vakken: Nederlands (B-ODISEE-HBS59B)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Jans Lysbeth (coördinator) |  Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Project Algemene Vakken: Nederlands (B-ODISEE-HBS59b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Jans Lysbeth
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

  • Analyse van de eindtermen Nederlands voor de 1ste graad  B-stroom en 2de en 3de graad Arbeidsmarktgerichte finaliteit (= A-finaliteit).
  • Analyses van de leerplannen Nederlands voor de  B-stroom en  A-finaliteit.    
  • Toelichting bij het concept van basisgeletterdheid, functionele geletterdheid en toepassing van zogenaamde geletterdheidstaken.
  • Theoretische toelichting bij en praktische toepassing van specifieke luister-, lees-, spreek- en schrijfstrategieën en lees- en schrijftaken.     
  • Analyse van een aantal opdrachten in handboeken voor A-finaliteit   
  • Creatief omgaan met allerlei (geschreven en gesproken) tekstvormen geschikt voor de doelgroep uit de A-finaliteit.    
  • Leesbevordering bij BSO-leerlingen.   
  • Verkenning van enkele werken uit de (wereld)(jeugd)literatuur.  

De student onderzoekt welke plaats Nederlands inneemt in richtingen met arbeidsfinaliteit door de eindtermen en de leerplannen te verkennen. De student leert het eigen handelen in vraag te stellen en te reflecteren over de beslissingen die zij of hij neemt op het vlak van de eigen onderwijsactiviteiten. De student onderzoekt het belang van taalvaardigheid voor leerprocessen, en leert taalontwikkelende en geletterdheidsbevorderende lesactiviteiten te ontwikkelen. De student ziet het belang in van literatuuronderwijs en leest daartoe zelf literaire werken die hij of zij verwerkt via literatuuropdrachten. De lessen verlopen altijd interactief. Van de student wordt gedurende alle lessen een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het bijwonen van de lessen, het deelnemen aan discussies en het voorbereiden van opdrachten tegen de volgende lessen. Studenten stellen regelmatig het resultaat van hun werk voor aan hun medestudenten.

 

Evaluatieactiviteiten

Project Algemene Vakken: Nederlands (B-ODISEE-H70337)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindcijfer wordt bepaald door de volgende opdrachten

  • lesopdrachten per sessie (30%) (individueel of in duo)
  • eindopdracht bundelevaluatie (40%)
  • bijdragen klasdiscussies over een hedendaags werk dat samen wordt gelezen (5%)
  • bijdragen digitale discussies gepaste jeugd- en adolescentenliteratuur (5%)
  • video literaire klassieker (10%)
  • opiniestuk over hedendaags literair werk (10%)

Taal wordt als een breekpunt beschouwd bij de evaluatie van dit opleidingsonderdeel. Dit wordt beoordeeld op basis van een kijkwijzer die via Toledo ter beschikking wordt gesteld. Indien de student onvoldoende op talig vlak scoort, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van deze deelevaluatie. “

Indien een taak niet wordt ingediend of een student neemt herhaaldelijk niet deel aan de geplande klasdiscussies (meer dan twee keer) wordt er geen cijfer toegekend aan die taak of aan de discussie, en behaalt de student een NA-score.”

Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.

De studenten herwerken in overleg met de docent welke opdrachten herwerkt dienen te worden. De opdrachten worden ingediend aan het begin van de examenzittijd van augustus. 

Opdrachten met een mondelinge component worden herwerkt en opnieuw voorgesteld tijdens het mondeling examen. Het opiniestuk over het literaire werk wordt herschreven tijdens het mondelinge examen.