Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS54B)
Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Project algemene vakken) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Project algemene vakken) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS54b)
Inhoud
- Profiel van een leerkracht PAV
- Inhoud en doelen van het vak (ET’en, LP-doelen, grote onderdelen)
- Basis-didactisch model van een les (zie didactisch model, gezien binnen OK1: inleiding/introductiefase – instructie – synthese – oefenfase – slotfase)
- LVB (met alle onderdelen, bv. beginsituatie, verantwoording didactische uitwerking, bordschema…)
Binnen het OPO Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 1 bestuderen we daarnaast de volgende thema’s:
- de visie op het vak PAV
- de eigenheid van leerlingen uit de B-stroom en de arbeidsmarktfinaliteit
- manieren waarop je de verschillende domeinen van PAV op een zinvolle manier kan integreren
- manieren waarop je linken kan leggen tussen de actualiteit en het lesonderwerp
Toelichting werkvorm
De student verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de OPO’s Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze OPO’s worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het OPO Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. De student vindt deze contacturen in zijn agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verkent de student in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, gaat de student in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van de student wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld LP verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching.
Na deze week zoomt elke vakdocent in op zijn/haar onderwijsvak. Binnen het OPO Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 1 bestuderen we de inhouden door middel van hoorcolleges waarin o.a. onderwijsleergesprekken, zelfstandig werk, groepswerk en klassikale reflectiemomenten gehanteerd worden.
Daarnaast zal de student een aantal opdrachten zelfstandig moeten uitvoeren om de geziene leerstof te verwerken. Een deel van die opdrachten wordt tijdens de les opgestart; andere moet de student buiten de contacturen uitwerken.
- Actualiteitsopdracht: De studenten werken lessuggesties uit op basis van een aantal actuele nieuwsitems.
Evaluatieactiviteiten
Project Algemene Vakken: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70746)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.
- Week van de geïntegreerde didactiek 1SP
- lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
- aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek
- Project Algemene Vakken 2SP
- Actualiteitsopdracht (50%)
- Mondeling examen met inzicht- en toepassingsvragen over de behandelde leerinhoud (50%)
Belangrijke opmerkingen
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO), dan wordt het cijfer voor de opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
- Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
- Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
De evaluatie is hetzelfde als in de eerste zittijd.
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode. Bij een onvoldoende voor de microteachingsopdracht, werkt de student een nieuwe lesvoorbereiding uit vanuit de beginsituatie van een klas uit stage 3.