Aardrijkskunde: Landbouw en voedsel (B-ODISEE-HBS32F)

3 studiepuntenNederlands18 urenEerste semesterEerste semester
Van den Broeck Bram (coördinator) |  Van den Broeck Bram
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei)

'De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.'

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Aardrijkskunde: Landbouw en voedsel (B-ODISEE-HBS36f)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht18 urenEerste semesterEerste semester
Van den Broeck Bram
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

In dit OPO is het van belang dat je het ruimtelijk referentiekader kan opbouwen dat van toepassing is op dit thema. De thema's die in dit OPO besproken worden zijn de volgende:

  • Het agrarische landschap.
  • Het onderzoek van landschappen.
  • Landbouw in België.
  • Landbouw in  de EU.
  • Landbouw in de VS. 
  • Het model van Von Thünen.
  • Verschillende agrarische landschappen in de wereld.
  • Het hongerprobleem in de wereld.
  • De millenniumdoelstellingen. 
  • De duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG)

Afhankelijk van het onderdeel zal een andere werkvorm gekozen worden. Voorbeeld:

- Voor het gedeelte duurzaamheid zal een gastspreker (indien mogelijk) uitgenodigd worden. Deze heeft uitgebreide expertise rond duurzaamheid.

- Voor het gedeelte landbouw in de België/EU, zal uiteraard gebruik gemaakt worden van kaarten en zal je individuele opdrachten krijgen. Dit kan dan later vervat worden in coöperatieve/actieve werkvormen. Hier staat het zelfstandig leren en het leren van elkaar centraal.

Er zal ook een excursie uitgevoerd worden. Een deel van de excursie wordt voorbereid door de studenten zelf. De deelname aan de 5 daagse excursie (projectweek) is verplicht. Tijdens de excursie wordt er aandacht besteed aan het geografische veldwerk.

De aanwezigheid tijdens de contacturen is aangeraden wegens het interactieve karakter van de colleges.  Wanneer men niet kan aanwezig zijn wordt dit vooraf gemeld aan de lector.

Evaluatieactiviteiten

Aardrijkskunde: Landbouw en voedsel (B-ODISEE-H72465)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen is mondeling met een schriftelijke voorbereiding. Bij het binnenkomen trek je een vragenlijst. Deze bevat vragen over de belangrijkste leerstofonderdelen.  

Je mag steeds een schoolatlas (Plantyn Algemene wereldatlas en/of De Boeck atlas ) gebruiken behalve voor de localisatie van plaatsnamen. Welke plaatsnamen je precies moet kennen wordt in de les meegedeeld. Je brengt zelf je atlas mee naar het examen.  Voor sommige vragen mag je "Google Earth" (op PC van het examenlokaal) gebruiken.  Heel wat vragen worden ondersteund door kaarten en figuren.  

Er is 20 minuten voorbereidingstijd voorzien.  Voor de lokalisatie van plaatsnamen is geen voorbereidingstijd voorzien en mag je ook geen atlas gebruiken.

Je moet op een goed gestructureerde wijze antwoorden en aantonen dat hij/zij inzicht heeft in de leerstof. Het examen is een mondelinge proef. Er wordt dus vooral rekening gehouden met wat je zegt. In geval van twijfel wordt de schriftelijke voorbereiding nagekeken. Het eindresultaat is niet noodzakelijk de optelsom van de punten van de afzonderlijke deelvragen. Wanneer belangrijke leerstofonderdelen niet of onvoldoende gekend zijn zal zich dit weerspiegelen in het eindresultaat. Tijdens de contacturen wordt toegelicht wat je moet kennen en kunnen en welke de breekpunten kunnen zijn.

In een lerarenberoep is het ook belangrijk dat een leraar inhouden op een goed gestructureerde manier kunnen aanbrengen.   Er kunnen hier verschillende juiste antwoordmogelijkheden zijn.   Voor het behalen van een hogere score is presentatie, het motiveren van een eigen mening, creativiteit, het kunnen geven van voorbeelden uit de praktijk, het kunnen beantwoorden van bijvragen, het vlotte gebruik van de atlas, het uitleggen met behulp van schetsen en schema's of andere hulpmiddelen... belangrijk.  Bij de evaluatie wordt er rekening gehouden met de opdrachten die gemaakt werden in de loop van het semester. Als je een opdracht maakte, dan kan het zijn dat jev het resultaat van deze opdracht toelicht tijdens het mondelinge examen. 

Studenten met een examencontract nemen contact op met de coördinator van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

 

Zelfde modaliteit als 1e examenkans.