Aardrijkskunde: Instapstage (B-ODISEE-HBS23G)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Van den Broeck Bram (coördinator) |  Van den Broeck Bram
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij (niveau: basis).

Ik breng de beginsituatie (breed en specifiek) in kaart (niveau: basis).

Ik ontwerp zelfstandig leer-en ontwikkelingsactiviteiten (van lessen tot leerlijnen tot geïntegreerd aanbod,…) vanuit de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau basis).

Ik integreer brede vakinhoudelijke en vakdidactische kennis en vaardigheden in aangeboden leer- en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: basis).

Ik integreer actuele en relevante bronnen, kennis en inzichten in aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten (niveau: basis).

Ik evalueer zelfstandig tijdens en na de aangeboden leer-en ontwikkelingsactiviteiten de leerwinst van alle lerenden t.a.v. de beoogde de beoogde doelen, de beginsituatie van de lerenden op basis van wetenschappelijk onderbouwde onderwijskundige inzichten (niveau: basis).

Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: basis).

Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen (niveau: basis).

Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren (niveau: basis).

Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: basis).

Ik organiseer en voer relevante administratieve taken uit (niveau: basis)

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Aardrijkskunde: Instapstage (B-ODISEE-HBS26g)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Van den Broeck Bram
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Een duo stagiairs kiest voor eenzelfde stageschool voor de instapstage. Ze lopen samen stage voor minimum 1 onderwijsvak.

In het 2de semester staan er 2 stageperiodes gepland binnen de instapstage. De eerste stageperiode bestaat uit observatieopdrachten en een actieve stage. De tweede periode houdt een actieve stage in. De stagelessen worden bij voorkeur in de eerste graad gegeven. (Zo niet, bij voorkeur in het eerste jaar van de tweede graad met D-finaliteit)

De klemtoon ligt op het begeleiden van leer- en ontwikkelingsprocessen, de rol van opvoeder, inhoudelijk expert en die van organisator (zie kerncompetenties stages). Het traject is stapsgewijs opgebouwd. Als voorbereiding van het actief lesgeven zijn er observatiemomenten waarbij de student(e) zicht krijgt op de beginsituatie van de klassen waar hij/zij actief lesgeeft. Hij/zij leert door middel van de opdrachten bewust stilstaan bij het leerproces van leerlingen. De voorbereiding van de actieve stage wordt ondersteund door activiteiten tijdens de week van de didactiek. Tijdens de 2 stageweken geeft de stagiair actief les. Hierbij integreert hij/zij de verschillende vaardigheden die hij/zij doorheen het jaar verworven heeft.

Stagewebsite 1 BaSO https://stage.odisee.be/onderwijs/basobrusseldilbeek/

  • Een lesvoorbereiding wordt drie werkdagen, voorafgaand de eigenlijke stage, bezorgd aan de mentor. Dit geeft de mentor de kans om feedback te geven aan de student (geen verplichting voor mentor; wel een kans)
  • Een lesvoorbereiding wordt minstens de laatste dag voor de stagedag opgeladen in het digitaal portfolio bij het betreffend vak. Wanneer de les niet wordt opgeladen, kan de stage worden stopgezet.
  • De mentor beschikt tijdens de eigenlijke stageles over een definitief volledig uitgewerkte lesvoorbereiding. Wanneer er geen lesvoorbereiding beschikbaar is, kan de stage worden stopgezet. 
  • Naast het inoefenen van de basisvaardigheden in een stageschool krijgen studenten de gelegenheid met mentoren en stagebegeleiders te reflecteren. Deze reflectie gebeurt in hoofdzaak tijdens de stage én tijdens de lessen didactiek en onderwijskunde.
  • Tijdens het tweede semester is er een integratieweek onderwijskunde-vakdidactiek. Tijdens deze week wordt er aandacht besteed aan de lesvoorbereiding. De activiteiten bereiden de student voor op de actieve stage.  Aanwezigheid is verplicht.
  • Alle documenten die nodig zijn bij het correct uitvoeren van een stage (voor, tijdens, na)  worden in het digitaal portfolio geplaatst volgens de vooropgestelde afspraken. De deadlines (zie kalender stage) worden gerespecteerd.
  • De opdrachten per stageperiode (observatie-opdrachten én lesvoorbereidingen) worden beoordeeld door de vakdidacticus. Hier worden de algemene leraarcompetenties en vakspecifieke competenties (zie ook stagewebsite) beoordeeld. Alle opdrachten moeten worden volbracht, zo niet wordt de stage als niet afgelegd (NA) beoordeeld. De student krijgt hierover feedback. Het eindpunt van deze opdrachten is het resultaat van 1/3 (instapstage 1) en 2/3 (instapstage 2). Tijdens de laatste actieve stage moet de student in staat zijn om een lesvoorbereiding te maken volgens de vooropgestelde competenties. Dit punt bepaalt 30% van de beoordeling van het OPO Instapstage van het onderwijsvak.

Evaluatieactiviteiten

Aardrijkskunde: Instapstage (B-ODISEE-H74033)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindpunt wordt bepaald voor 70% door de practicumbegeleiders (pedagogisch en didactisch functioneren tijdens de instapstage) en voor 30% door de vakdidacticus (opdrachten en lesvoorbereidingen). Uitzondering Project Kunstvakken (50%, 50%).

Deel 1 70 %: De mentor geeft kwalitatieve feedback over elke actieve stageperiode aan de hand van een officieel feedbackdocument. Tijdens de Instapstage 2 krijgt de student(e) één stagebezoek van één stagebegeleider. (Of er is overleg met de mentor). De stagebegeleider bespreekt met de mentor het groeiproces en het eindresultaat van de competenties die vooropgesteld worden voor het OPO Instapstage.  Ook het stageportfolio wordt in rekening gebracht. Op basis van deze gegevens evalueert de stagebegeleider in welke mate de student de competenties van de eerste opleidingsfase behaalt. Dit punt vormt  70% van de beoordeling van het OPO Instapstage van het onderwijsvak. (andere 30%: zie opdrachten onderwijsvak). M.a.w. de stagementor reikt de nodige elementen aan op basis van de feedback aan de student, maar de stagebegeleiders interpreteren deze rapportering, formuleren conclusies en zetten ze om in een cijfer. Bij onvoldoende scores op breekpunten (zie kerncompetenties stage), kan de student niet slagen voor dit OPO.

Deel 2 30%: De andere 30% wordt bepaald door de opdrachten die de vakdidacticus evalueert (zie toelichting werkvorm). Alle opdrachten moeten worden volbracht, indien niet wordt de stage als niet afgelegd (NA) beoordeeld. De student krijgt hierover feedback. Het eindpunt is het resultaat van 1/3 voor instapstage 1 en 2/3 voor instapstage 2. De student is in staat om een lesvoorbereiding te maken volgens de vooropgestelde competenties. De toetsdoelen en breekpunten van het OPO Instapstage zijn een uitgangspunt.

De opleiding draagt de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de eindevaluatie.

Alle nodige stagedocumenten zijn opgeladen, rekening houdend met de afgesproken deadline. Na de deadline kunnen er geen documenten meer worden opgeladen. Wanneer lesvoorbereidingen ontbreken wordt de stage als ‘niet afgelegd’ beoordeeld. Wanneer het stageportfolio onvolledig is (bv. reflectie, synoptische lijst,…) of er zijn andere administratieve onnauwkeurigheden, dan kan de stage als ‘niet afgelegd’ worden beoordeeld. Ook wanneer de stage-overeenkomst ontbreekt, wordt de stage als NA (niet afgelegd) beschouwd.

Wanneer er geen lesvoorbereidingen worden afgegeven tijdens de actieve stages, kan de stage worden stopgezet. Ook bij onvoldoende uitgewerkte voorbereidingen. De lesvoorbereidingen moeten minimum drie werkdagen voorafgaand aan de eigenlijke les aan de mentor worden bezorgd. De definitieve lesvoorbereidingen worden minstens de laatste dag voor de stagedag opgeladen in het digitaal portfolio bij het betreffend vak.

 

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

 

 

Er is geen tweede examenkans.

Er is geen tweede examenkans.