R.K.-Godsdienst: Wereldreligies (B-ODISEE-HBS07B)

3 studiepuntenNederlands22 urenTweede semesterTweede semester
Vanspeybroeck Kris (coördinator) |  Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student beschikt over voldoende kennis en vaardigheden van het Nederlands.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. R.K.-Godsdienst: Wereldreligies (B-ODISEE-HBS07b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenTweede semesterTweede semester
Vanspeybroeck Kris
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Dit opleidingsonderdeel daagt de student uit om enkele fundamentele of existentiële thema’s die in elke wereldreligie aan bod komen filosofisch en ethisch te verkennen. De student krijgt de kans om verschillende perspectieven te exploreren. De aangereikte kaders helpen de student een persoonlijk, kritisch, gefundeerd en respectvol mensbeeld te ontwikkelen dat tegemoet komt aan de totale persoon.

Inleidend vertrekken we vanuit de vragen: wat is filosofie en ethiek en wat is filosoferen met jongeren?

We verdiepen ons in onderstaande thema’s aan de hand van hedendaagse filosofen:

  • De menselijke conditie – Hannah Arendt
  • Respect en erkenning – Axel Honneth
  • Autonomie – Jean-Paul Sartre
  • Verantwoordelijkheid – Emanuel Levinas
  • Rechtvaardigheid - - Martha Nussbaum
  • Kwaad en vergeving – Hannah Arendt

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=202

 

 

 

Nederlands

Blended learning waarbij een combinatie gebruikt word van campusonderwijs en e-learning:

Hoorcollege, leergesprek, groepsgesprek, individuele en/of groepsbegeleiding.

Evaluatieactiviteiten

R.K.-Godsdienst: Wereldreligies (B-ODISEE-H70327)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Verdeelsleutel:

1. Mondelinge toetsing met schriftelijke voorbereiding: 50%

2. Opdrachten en presentatie: 50%

3. Logboek: pass or fail

Toelichting

De schriftelijke voorbereiding bij de mondelinge toetsing dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.

Opdrachten worden op voorhand ingediend (uitgeprint en via e-mail). - De beschrijving voor de opdrachten en de deadlines zijn te vinden op Toledo. Indien de opdracht niet tijdig ingediend is, krijgt de student een '0' voor de opdracht.

Plagiaat mogelijk maken (door bijvoorbeeld je opdracht (deels) door te geven aan een medestudent) heeft als gevolg dat je voor de desbetreffende opdracht je punt halveert. Plagiaat plegen (door bijvoorbeeld niet te refereren naar de gebruikte bron(nen)) of een (deel van de) paper over te nemen) heeft als gevolg dat je voor het OPO een 'F' behaalt. 

Aandachtspunten en evaluatiecriteria

De opdrachten en de toetsing beoordelen de mate waarin de student zich de basisbegrippen heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en de eigen positie kunnen beargumenteren.

Voorbeeldvragen

Psychiater Dirk De Wachter weet zich sterk aangesproken door het mensbeeld van Levinas. Bespreek het mensbeeld van Levinas door het systematisch en volledig ontleden van het citaat van Dirk De Wachter aan de hand van de cursus: ”Als systeemtherapeut sluit ik me aan bij Levinas: het menselijk bestaan krijgt pas zin in de ogen van de Ander. In de ontmoeting met de Ander wordt mij zin gegeven. In het dwingend appèl tot verantwoordelijkheid dat in het naakte gelaat van de radicaal Ander oplicht, ontsnap ik aan de verstikking van het bestaan en licht iets van de Ander – met hoofdletter op.”

Waarom zijn beloven en vergeven cruciaal of essentieel in het denken van Hannah Arendt over ‘handelen en spreken’? Werk uit.

Geen wijzigingen