Wiskunde: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS03C)
Doelstellingen
Ik toon aan over vakdidactische expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve Bachelor voor secundair onderwijs (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs - 1 onderwijsvak/2e diploma (Dilbeek) (Wiskunde) 180 sp.
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Wiskunde: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-HBS03c)
Inhoud
Vakdidactiek 1 is opgebouwd uit twee delen: enerzijds is er de praktische voorbereiding op stages via de week van de didactiek, anderzijds worden de geziene bouwstenen uit het OPO onderwijskunde toegepast op wiskundedidactiek.
Week van de didactiek:
- De lesvoorbereiding wiskunde
- Leermiddelen voor het vak wiskunde
- Van leerplan naar lesdoelen.
Wiskundedidactiek:
- Profiel van een leerkracht wiskunde
- Leerplanstudie, leerplandoelen, leerinhouden
- Opstellen periodeplan
- Vaststellen beginsituatie
- Leerinhouden kiezen
- Vergelijken handboeken
- ICT (geogebra, vergelijkingseditor ...) i.f.v. wiskunde
- Didactische werkvormen
Toelichting onderwijstaal
Van de student wordt een grondige beheersing van het Nederlands verwacht, evenals voldoende taal- en leesvaardigheid.
Toelichting werkvorm
Week van de didactiek
De student verkent de didactische voorbereiding van een stageles in de eerste plaats binnen de OPO’s Onderwijskunde en Vakdidactiek. Deze OPO’s worden voor een beperkt aantal contacturen geïntegreerd aangeboden om de transfer van onderwijskundige inzichten (aangereikt binnen het OPO Onderwijskunde 1) naar elk onderscheiden onderwijsvak te vereenvoudigen. De student vindt deze contacturen in zijn agenda terug onder de titel ‘Week van de geïntegreerde didactiek’. Tijdens die week verkent de student in gemengde studentengroepen de verschillende aspecten van een goede les(voorbereiding): selectie en formulering doelen, selectie leerinhouden, werkvormen en leermiddelen. Na een interactieve verkenning in grote groep, gaat de student in werkcolleges en onder begeleiding van de vakdocent aan de slag met de aangeboden inzichten. Van de student wordt gedurende de hele week een actieve en betrokken deelname verwacht. Concreet vertaalt zich dat in het voorbereiden van opdrachten tegen het volgende werkcollege (bijvoorbeeld LP verkennen, materiaal zoeken in de mediatheek….), in het kritisch en constructief formuleren van feedback bij lesplannen en microteaching.
Wiskunde
De contacturen zijn als volgt georganiseerd: na een korte inleiding/ input van de lector gaan de studenten zelf (in groep en soms individueel) aan de slag.
Sommige onderwerpen van de specifieke vakdidactiek worden verwerkt door middel van begeleide zelfstudie.
Evaluatieactiviteiten
Wiskunde: Vakdidactiek 1 (B-ODISEE-H70348)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de verschillende deelscores.
- Week van de geïntegreerde didactiek (1SP)
- lesvoorbereiding conform de richtlijnen vanuit de hogeschool
- aanwezigheid, betrokkenheid bij en microteaching in de week van de geïntegreerde didactiek
- Wiskunde (2SP)
- De puntenverdeling over de verschillende taken en opdrachten zal worden gecommuniceerd via Toledo.
- Mondelinge nabespreking van taken en theoretische kennisvragen over de behandelde leerinhoud wordt georganiseerd tijdens de contacturen. Ongewettigde afwezigheid op moment van de mondelinge nabespreking leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.
Belangrijke opmerkingen
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten niet uitvoert, krijgt hij/zij sowieso een NA voor het OPO. Deelscores van andere, wél ingeleverde opdrachten worden overgedragen naar de tweede zittijd.
- Indien een student een van de hierboven vermelde opdrachten te laat inlevert (zie planning op TOLEDO), dan wordt het cijfer voor opdracht in kwestie met 20% van het maximum voor die opdracht verminderd.
- Indien een student niet aanwezig kan zijn tijdens de Week van de geïntegreerde didactiek of in de les vakdidactiek, dan moet hij/zij de docent onmiddellijk verwittigen en een geldig afwezigheidsattest inleveren (ziekenbriefje, kopie van een rouwbrief…). Ongewettigde afwezigheid betekent NA voor het OPO.
- Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel.
Voor opdrachten waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend aan het begin van de derde examenperiode. Bij een onvoldoende voor de microteachingsopdracht, werkt de student een nieuwe lesvoorbereiding uit vanuit de beginsituatie van een klas uit stage 3.
Wiskunde
Een mondelinge nabespreking van de taken en opdrachten wordt georganiseerd tijdens de examenperiode in onderling overleg met de docent.
Enkel deelscores voor geslaagde onderdelen worden overgenomen naar de tweede examenkans en verrekend in het nieuwe eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Voor onderdelen waarop de student niet geslaagd is, wordt een nieuwe opdracht ingediend bij het begin van de derde examenperiode.
De inleveringstermijn voor opdrachten moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Enkel in geval van overmacht - en mits de student de documenten ter wettiging ervan aan de docent bezorgt - kan hiervan afgeweken worden. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd.
- Indien een student een opdracht/lesvoorbereiding laattijdig inlevert, dan wordt het cijfer voor deze opdracht met 20% van het maximum verminderd.
- Indien een student een opdracht/lesvoorbereiding niet indient, leidt dit automatisch tot een ‘NA’ voor het volledige opleidingsonderdeel.
Ongewettigde afwezigheid op moment van de mondelinge nabespreking leidt tot een NA op het volledige opleidingsonderdeel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiervoor de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de docent.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.