Agogiek (B-ODISEE-HBO15B)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Een open leerhouding, dit betekent een positieve, kritische en constructieve instelling tegenover de aangereikte inhouden en werkvormen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2.5 sp. Agogiek: hoorcolleges (B-ODISEE-HBO20b)
Inhoud
- Agogiek en agogisch handelen.
- Verschillende visies op verandering
- Methodisch werken binnen de 'vijftrappige piramide'
- Planmatig veranderen
- Emancipatie en empowerment
- Omgaan met weerstand tegen verandering
- Professioneel begeleiden van een verandering
- Werken met groepen
- Participatief werken
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten
De cursus vormt de basis voor de 8 hoorcolleges, aangevuld met verduidelijkende voorbeelden uit de praktijk. Er worden ook 4 werkcolleges aangeboden om te oefenen op de aangebrachte theorieën uit de hoorcolleges. Op Toledo staat bijkomend didactisch materiaal ter beschikking van de studenten. De cursus, aangevuld met het bijkomende materiaal op Toledo en de leerstof die tijdens de hoor- en werkcolleges aan bod komt, vormen de leerinhoud waarover zal worden geëxamineerd. Omwille van de veelheid en moeilijkheidsgraad van meestal nieuwe informatie, wordt voornamelijk gebruik gemaakt van instructievormen. Het hoorcollege vormt dus de basis. Van de studenten wordt echter ook verwacht dat ze actief deelnemen aan het lesgebeuren. Er wordt naast doceren ook gebruik gemaakt van het onderwijsleergesprek, groepswerk en groepsdiscussie, voor zover de groepsgrootte dit toelaat.
In de cursus staan verwerkingsopdrachten. Studenten die de opdrachten maken, kunnen die voor feedback indienen bij de docent. Dit kan tot begin december voor alle hoofdstukken die dan reeds gezien zijn. Opdrachten van de hoofdstukken die in december gezien worden, kunnen ten laatste een week voor de kerstvakantie ingediend worden.
0.5 sp. Agogiek: werkcolleges (B-ODISEE-HBO21b)
Inhoud
- Agogiek en agogisch handelen.
- Verschillende visies op verandering.
- Methodisch werken binnen de 'vijftrappige piramide'.
- Planmatig veranderen.
- Emancipatie en empowerment
- Weerstand tegen verandering.
- Professioneel begeleiden van een verandering.
- Werken met groepen
- Participatief werken
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren
In de 4 werkcolleges wordt geoefend op de aangebrachte theorieën uit de hoorcolleges Agogiek.
Van de student wordt verwacht dat hij elk werkcollege grondig voorbereidt volgens de instructies die in de les (hoorcollege) of op Toledo worden gegeven.
De werkcolleges volgen zonder de gevraagde voorbereiding heeft geen zin en werkt belemmerend voor de studenten die zich wel voorbereid hebben.
Evaluatieactiviteiten
Agogiek (B-ODISEE-H72391)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Op het examen wordt naast kennis ook expliciet inzicht en toepassing getoetst.
Indeling examen:
1. Terminologie (reproductie en kaderen): 2 begrippen x 2 punten
2. Theorievraag: (reproductie en begrip/inzicht): 8 punten
3. Toepassingsvraag: (analyse en toepassing): casus 8 punten
De studenten geven een voorkeur voor examenvorm door voor 25/10 via de daartoe bestemde OneButton. Deze wordt hen meegedeeld via Toledu Ultra.
Toelichting bij herkansen
Dezelfde modaliteit als in de eerste zittijd.