Internationaal project (B-ODISEE-HBO10A)

3 studiepuntenNederlands8 urenBeide semestersBeide semesters
Berckmans Isabel (coördinator) |  Berckmans Isabel
Kernteam Orthopedagogie (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om dit opleidingsonderdeel goed te kunnen volgen, behoort de leerstof van de OPO onderzoeksmethoden en Praktijkgericht onderzoek tot de voorkennis van de student.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Internationaal project (B-ODISEE-HBO10a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht8 urenBeide semestersBeide semesters
Berckmans Isabel
Kernteam Orthopedagogie (BA)

Vertrekpunt is een onderwerp/thema binnen het orthopedagogische werkveld dat jou interesseert, bijvoorbeeld dementie, verslavingsproblematiek, jeugddelinquentie, inclusie, een hulpverleningsvorm, een doelgroep… waar je meer over te weten wilt komen, waarin je jezelf wilt verdeskundigen. Je bestudeert individueel of in groep het thema via (1) een literatuurstudie, (2) e(3) en werkplekbezoek in Vlaanderen en een werkplekbezoek buiten Vlaanderen. 

Belangrijk zijn volgende voorwaarden:

  • Men kan het internationaal project individueel uitvoeren, of in een groepje van maximaal 3 studenten
  • Het verblijf in het buitenland duurt minumum 1 dag en maximum 2 weken, en vindt plaats in het tweede semester
  • Vooraleer je de reis concreet vastlegt moet het projectdossier ingediend zijn en goedgekeurd zijn door je verantwoordelijke docent (januari 2025). 
  • Je kiest en contacteert zelf de werkplekken
  • Naast het thema en de context formuleer je ook persoonlijke leerdoelen die je in dit project wil realiseren (ik wil meer weten over....)

Dit OPO bestaat uit 3 rubrieken  

RUBRIEK I : VOORBEREIDING
RUBRIEK II: UIVOERING PROJECT
RUBRIEK III PRESENTATIE/BEURS   

RUBRIEK I : DE VOORBEREIDING (1ste semester)               

  • Sessie  I (3 CU)      

    Toelichting kader en tijdslijn. Tevens gaat de student tijdens dit werkcollege via een gezamelijke brainstorm op zoek naar een thema en een context waarbinnen hij dit thema wil verkennen, bijvoorbeeld de rol van de vader in het opvoedingsproces binnen een gezin in Marokkaanse gemeenschap in Brussel, inclusie in Zweedse samenleving... Bijkomend is er een individuele verwerkingsopdracht en eventuele samenstelling van projectgroepjes.                                 

  • Sessie II (3 CU)  

    Voorstelling voorlopig projectplan en plan van aanpak (tijdslijn, wat ga je doen, waar, wanneer, hier en ginder, heb je al contacten...).Bespreking van alle praktische en organisatorische gegevens/documenten. Stand van zaken ivm andere individuele opdrachten.  

  • Sessie III (2 CU)

          Stand van zaken ivm het projectplan.

  • RUBRIEK  II  HET PROJECT   

    De student doet dit alleen of in een groepje van max 3 studenten. Hij  krijgt 40 uren. Binnen dit tijdsbestand probeert hij zoveel mogelijk informatie over gekozen topic in rubriek I binnen een specifieke context te benaderen.          

    RUBRIEK  III PRESENTATIE/DEELNAME BEURS INTERNATIONALISERING  

    De student presenteert zijn eigen project en leertraject aan de studenten van zijn klasgroep. Hij doet dit met de leden van zijn projectgroep of individueel.

Er wordt studiemateriaal op Toledo geplaatst.

Rubriek I  Voorbereiding

  • Werkcolleges (2X3 CU + 2 CU)  : tijdens deze bijeenkomsten is er informatietoelevering en besprekingen van een aantal thema's rond internationalisering.  (zie leerinhoud).
  • Opdracht : schrijven en presenteren van projectdossier.

Rubriek II : INLEEFREIS

  • bezoeken en of meedraaien in één of verschillende Vlaamse en internationale (hulpverlenings)organisaties

Rubriek III : Presentatie/beurs

  • een presentatie voor de klasgroep van zijn leertraject binnen dit OPO.
  • eventueel (opbouwen van een infostand en verstrekken van info over eigen internationaal project aan bezoekers van deze beurs)

Evaluatieactiviteiten

Internationaal project (B-ODISEE-H71124)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student kan enkel een score bekomen indien hij aan alle activiteiten die binnen dit OPO worden aangeboden heeft deelgenomen en opgelegde opdrachten heeft uitgevoerd (afgeven van projectplan 1ste dag van het examen in Januari 2025 + presentatie in EP 2).  Bij afwezigheid of het niet tijdig uitvoeren van een opdracht neemt de student contact op met de ombudspersoon. De vooropgestelde kerndoelen worden afgetoetst tijdens een online presentatie adhv de inschalingslijst. De inschalingslijst staat op Toledo.

Tweede zittijd:

Een aangepaste examenopdracht.  De student neemt  ten laatste 5 dagen na het bekendmaken van de examenresultaten contact op met de verantwoordelijke docent ivm de examenopdracht.