Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-HBL42B)
Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13578&OPLID=68
Begintermen
‘De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling’
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBS19G : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD38B : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0SI : Praktijkonderzoek 1
HBK47B : Praktijkonderzoek 1
OO3001 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3019 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
OO3055 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3069 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
OO3040 : Praktijkonderzoek 1
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-HBL49b)
Inhoud
Doorheen de lessenreeks worden de verschillende stappen van de onderzoekscyclus doorlopen: oriënteren, richten (stellen van goede onderzoeksvragen), onderzoeksplan opstellen, verzamelen van informatie en correct refereren, analyseren en conclusies trekken, het rapporteren en het presenteren.
Enkele opdrachten die gegeven worden tijdens deze lessen zijn gekoppeld aan inhoudelijke thema's die aan bod komen in het opleidingsonderdeel Wereldoriëntatie leerinhouden en didactiek 1.2 - Mens en maatschappij.
Studiemateriaal
Aanbevolen studiemateriaal: https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=17983
En eventueel: Van der Donk, C., & Van Lanen,B. (2014). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho
Bijkomend studiemateriaal wordt aangeboden op Toledo
Achtergrondliteratuur:
Dessin, G., Alaerts, L., Van Dessel, J., Vandersmissen, T., & Vloeberghs, L. (2016). Onderzoekende leraren. Tielt: Lannoo Campus.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands.
Toelichting werkvorm
Tijdens de hoorcolleges wordt de achtergrond van de onderzoekscyclus geschetst. Hier worden verwerkingsopdrachten aan gekoppeld.
Tijdens begeleide werkmomenten worden studenten ondersteund in de uitwerking van deelopdrachten in functie van het werkstuk.
Actieve deelname aan de lessen is vereist.
Evaluatieactiviteiten
Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-H74065)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van het opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende onderdelen: een werkstuk in groep (70%), presentatie (20%) met bijbehorende peerevaluatie (10%).
De groepsopdracht is inhoudelijk gekoppeld aan het opleidingsonderdeel: Wereldoriëntatie leerinhouden didactiek 1.2 - Mens en maatschappij. Hierbij staat de methodiek van onderzoekend leren centraal. In het werkstuk tonen de studenten dat ze de onderzoekscyclus op een correcte manier kunnen doorlopen (praktijkonderzoek) en inhoudelijke correctheid inzake het opleidingsonderdeel Wereldoriëntatie.
De concrete verwachtingen m.b.t. het werkstuk en het moment van de presentatie worden meegedeeld via Toledo.
* Studenten die het opleidingsonderdeel Wereldoriëntatie leerinhouden en didactiek 1.2 - Mens en maatschappij niet opnemen in hun individueel studieprogramma, nemen contact op met de OPO - verantwoordelijke.
* Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS - fiche.
Toelichting bij herkansen
Wie niet geslaagd is voor het OPO neemt contact op met de betrokken docent i.v.m. de verwachtingen voor de 2e zittijd.