Godsdienst: leerinhouden en didactiek 2 (B-ODISEE-HBL27A)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Godsdienst: leerinhouden en didactiek 2 (B-ODISEE-HBL27a)
Inhoud
Doelen en inhouden van het godsdienstonderricht:
- Leerplan ZILL verder verkennen, oog hebben voor de persoons- en de cultuurgebonden ontwikkeling. Inhoudsanalyse ten gronde uitwerken. Eigen ervaringen en die van kinderen verbreden en verdiepen. Ontwikkelen en doorgronden van de didactische opbouw. Lesvoorbereidingen ontwikkelen en in praktijk brengen (lesideeën en modellen).
De bijbel:
- ontstaan en structuur. Sociale, politieke, economische, culturele en religieuze context waarin Bijbelverhalen ontstaan zijn. Betekenissen van Bijbelverhalen en/of andere religieuze geschriften op het spoor komen en deze toelichten.
- Betekenis en werkzaamheid van symbolen en rituelen.
- Gewoonten en gebruiken tijdens de kerstperiode met geschiedenis en evolutie ervan in de multiculturele maatschappij. Maatschappijkritische en bevrijdende lezingen. Kennismaking met diverse solidariteitsacties in verband met maatschappelijk gedepriveerden.
- Kennis van de Bijbelverhalen die aan bod komen in de lagere school
Didactische methodieken:
- Lessen opzetten vertrekkend vanuit een Bijbelverhaalanalyse met aandacht voor de betekenis van symbolen en rituelen, werkzaamheid en didactische werkvormen rond symboliseren. Hoekenwerk (in vele vormen) in relatie tot het begeleiden van levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen. Wezenlijke elementen uit verhalen distilleren en actualiseren. Aansluiten bij een leef-leerplanthema en verder uitwerken.
Studieteksten in verband met de diverse aspecten van religieuze leiders, profeten en/of stichters.
Eigenaarschap opnemen in het leerproces betreffende eigen noden met betrekking tot levensbeschouwelijke ontwikkeling en didactische competenties.
studenten in traject werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTS-fiche.
Studiemateriaal
Studiemateriaal zal ter beschikking gesteld worden via Ultra Toledo alsook via de Thomaswebsite (KUL).
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=765
Toelichting onderwijstaal
/
Toelichting werkvorm
Verschillende werkvormen kunnen aan bod komen:
zowel zeflstandig- als groepswerk, leergesprekken, doceer- en instructiemomenten, mini-klas, discussies, expertgroepen, hoekenwerk, foto- en beeldmateriaal, biblio- / drama, spel, uitproberen van materialen en didactische werkvormen voor de lagere school, ...
Deze werkvormen zijn afhankelijk van de noden van de studenten. Elke werkvorm heeft tot doel de leerinhouden, vaardigheden en attitudes betreffende het opleidingsonderdeel Godsdienst: Leerinhouden en didactiek 2 steeds beter te beheersen.
Overzicht opdrachten gekoppeld aan stages:
Opdracht eerste actieve stage:
- Lessen vertrekkend vanuit een Bijbelverhaal uitproberen in de praktijk (uitproberen wat tijdens contacturen werd opgestart) Er wordt ingezet op het hanteren van actieve en creatieve werkvormen in functie van levensbeschouwelijk leren van kinderen. Er wordt eveneens nagegaan in welke mate er ook gedifferentieerd kan worden.
Opdracht tweede actieve stage: (thematische stage)
- Aan de slag gaan met Bijbelverhalen in de klas en in de mate van het mogelijke op zoek gaan naar aansluiting bij het thema dat voor deze stage uitgewerkt wordt. Ook hier zet men in op ervaringsbetrokken lessen, actieve en creatieve werkvormen, actualisatie, symboliseren enz.
Studenten die het OPO Godsdienst: Leerinhouden en didactiek 2 volgen maar nog Didactische Stage 1 moeten afleggen, voeren deze opdrachten uit tijdens hun stageperiode. Indien nodig dienen zij hiervoor (een) extra stageles(sen) te organiseren.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Godsdienst: leerinhouden en didactiek 2 (B-ODISEE-H70227)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste zittijd
De student toont via een take home opdracht aan dat hij/zij de inhouden en de didactiek van het opleidingsonderdeel beheerst. Deze opdracht is de synthese van wat in dit OPO geleerd werd. Deze taak wordt tijdens het presentatiemoment bevraagd.
Richtlijnen in verband met deze opdracht en de presentatie zullen gecommuniceerd worden tijdens de contacturen en via Toledo.
Actieve deelname aan de lessen is vereist omdat praktijk en theorie samenkomen en uitgeprobeerd wordt in de praktijk.
Deeltijdse opdrachten (reflecties, voorbereiding, verwerking) in functie van de voortgang van het leerproces zullen opgevolgd worden via procesevaluatie.
Toelichting bij herkansen
Voor de tweede zittijd dient de student vóór 11.07 contact op te nemen met de docent om concrete afspraken te maken.
De student krijgt een nieuwe opdracht.
Verder gelden hier dezelfde afspraken en regels zoals tijdens de eerste zittijd.