Frans: leerinhouden en didactiek (B-ODISEE-HBL20A)

3 studiepuntenFrans28 urenTweede semesterTweede semester
Brosens Veerle (coördinator) |  Brosens Veerle |  Catteau Hilde
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

  • Basisbeheersing Frans verworven in het eerste opleidingsjaar.        
  • Didactische inzichten en vaardigheden aangeleerd in het eerste opleidingsjaar.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans: leerinhouden en didactiek (B-ODISEE-HBL20a)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College-practicum-opdracht28 urenTweede semesterTweede semester
Brosens Veerle |  Catteau Hilde
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

1. Grammatica:
• herhaling van de basisgrammatica aan de hand van het handboek Grammaire de base Frans voor de lagere school (zelfstudie);
• uitbreiding van de grammatica aan de hand van de cursus Leerinhouden: Les cinq compétences.

2. Woordenschat :
• herhaling van de basiswoordenschat aan de hand van het handboek Lexique de base Frans voor de lagere school (zelfstudie);
• uitbreiding van de woordenschat aan de hand van de cursus Leerinhouden: Les cinq compétences.

3. De vijf basisvaardigheden (lezen, luisteren, spreken, mondelinge interactie en schrijven) worden ingeoefend aan de hand van de cursus Leerinhouden: Les cinq compétences.

4. Didactiek: van theorie naar praktijk (cursus Didactiek: Frans voor de lagere school, handboek Fan van Frans en digitale leeromgeving c-PaCK)

5. Didactische opdracht (zie Toledo)

6. Spreekportfolio of schrijfportfolio (zie Toledo)

Studenten in het traject werkplekleren ontvangen een aangepaste ECTSfiche (inhoud, studiemateriaal, werkvorm, evaluatie) tijdens het eerste lesmoment.

De lessen taalvaardigheid worden in het Frans gegeven. De lessen didactiek worden in het Nederlands gegeven.

Alle studenten werken (deels) tijdens het eerste semester aan een spreek- of schrijfportfolio (zie Inhoud). 

De basisgrammatica en -woordenschat (Grammaire de base en Lexique de base) worden getest tijdens de lesweken (de exacte datum wordt meegedeeld via Toledo). Beide worden in zelfstudie verwerkt. Aan de hand van een oefeningenpakket dat wordt aangereikt via Toledo kunnen de verschillende onderdelen van de basisgrammatica worden ingeoefend. Er is ook een online leerplatform bij de handboeken Grammaire de base en Lexique de base waar extra oefeningen gemaakt kunnen worden.

Tijdens de lessen taalvaardigheid op de campus (8 contacturen) wordt gewerkt met de cursus Leerinhouden: Les cinq ompétences.   

Tijdens de lessen didactiek op de campus (16 contacturen) krijg je meer inzicht in de theorie aan de hand van oefeningen en vragen die in het cursusmateriaal zijn opgenomen. Het handboek Fan van Frans en de digitale leeromgeving c-PaCK worden grotendeels in zelfstudie verwerkt. Alle studenten moeten een didactische opdracht maken en uitvoeren tijdens de stage in de derde graad (meer info wordt meegedeeld via Toledo). Deze opdracht wordt na de stage ingediend.

Er worden ook vier conversatietafels in het Frans georganiseerd in heterogene groepjes waarbij de sterke studenten het voortouw nemen. Deze conversatietafels duren telkens 1u en worden gespreid over het semester georganiseerd tijdens de contacturen taalvaardigheid of didactiek (zie kalender op Toledo).

Naast de contacturen op de campus worden ook 4u afstandsleren voorzien. Tijdens deze uren worden opdrachten en coaching rond didactiek aangeboden. 

Evaluatieactiviteiten

Frans: leerinhouden en didactiek (B-ODISEE-H70222)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

I. Permanente evaluatie (5/20) :

1) Spreek- of schrijfportfolio (1/20)

2) Basisgrammatica uit Grammaire de base Frans voor de lagere school (2/20): Test tijdens de lesweken (de datum wordt meegedeeld via Toledo). Wie geen 70% behaalt op deze test legt opnieuw een test af tijdens het schriftelijk examen in juni. Het nieuwe punt telt. Wie nog altijd geen 70% behaalt op dit onderdeel tijdens het examen in juni, kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel 'Frans: leerinhouden en didactiek'.

3) Basiswoordenschat uit Lexique de base Frans voor de lagere school (2/20): Test tijdens de lesweken (de datum wordt meegedeeld via Toledo). Wie geen 70% behaalt op deze test legt opnieuw een test af tijdens het schriftelijk examen in juni. Het nieuwe punt telt. Wie nog altijd geen 70% behaalt op dit onderdeel tijdens het examen in juni, kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel 'Frans: leerinhouden en didactiek'.

 

II. Schriftelijk en mondeling examen juni (15/20) :

1)  Het schriftelijke examen omvat de volgende delen: 

A. Gesloten boekexamen: Vaardigheidsoefeningen aansluitend bij de cursus Leeinhouden: Les cinq compétences (3/20)

B. Open boekexamen: Didactiek (6/20)

2) Het mondelinge examen bestaat uit een gesprek over een onderwijsgerelateerd thema (spreek- en gespreksvaardigheid) (2/20).  

3) Didactische opdracht (4/20)

 

Kunnen NIET slagen voor dit opleidingsonderdeel:

- Studenten die NIET alle onderdelen hebben afgelegd. Zij krijgen NA.

- Studenten die GEEN 70% behalen voor de onderdelen Grammaire de base en/of Lexique de base. (Studenten die meer dan 10/20 behalen, maar niet voldoen aan deze voorwaarde, krijgen 9/20)

 

Examencontract: Voor studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatiemodaliteiten (schriftelijk en mondeling examen en didactische opdracht). Zij maken het schrijfportfolio en geven dit af op het schriftelijk examen. Ook de testen over Grammaire de base en Lexique de base worden afgelegd tijdens het schriftelijk examen. Studenten met een examencontract dienen sowieso contact op te nemen met de OPO-coördinator.

 

Wie niet slaagde voor het vak 'Frans: leerinhouden en didactiek' tijdens het vorige academiejaar, maar zowel voor het schriftelijk examen didactiek als de didactische opdracht 60% of meer behaalde, kan contact opnemen met de OPO-coördinator om aangepaste evaluatiemodaliteiten te bekomen.

 

 

Voor de tweede examenkans gelden volgende deelvrijstellingen:

  • Wie voor Grammaire de base 70% of meer behaalde, hoeft dit onderdeel niet opnieuw af te leggen.
  • Wie voor Lexique de base 70% of meer behaalde, hoeft dit onderdeel niet opnieuw af te leggen.
  • Wie voor het mondeling examen 70% of meer behaalde, hoeft dit onderdeel niet opnieuw af te leggen.
  • Wie voor het spreek- of schrijfportfolio 50% of meer behaalde, hoeft dit onderdeel niet opnieuw af te leggen. (Studenten die niet voldoen aan deze voorwaarde, krijgen een aangepast takenpakket.)
  • Wie voor het schriftelijk examen didactiek én de didactische opdracht 60% of meer behaalde, hoeft deze onderdelen niet opnieuw af te leggen. (Studenten die niet voldoen aan deze voorwaarde, moeten de didactische opdracht herwerken volgens de richtlijnen en opmerkingen van de docent en het examen didactiek opnieuw afleggen.)