Stagemobiliteit in Europa (B-ODISEE-HBK62B)
Doelstellingen
Vóór het vertrek van de student worden de doelstellingen, inhoud en evaluatiemodaliteiten van de stage in onderling overleg tussen de student, de opleiding en de gastorganisatie (eventueel ook de bemiddelende instantie) vastgelegd. De opleiding ziet erop toe dat de gastorganisatie vertrouwd is met de manier waarop Odisee stages organiseert en zich daar bij de organisatie en begeleiding zo veel mogelijk naar richt.
De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.
Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden kan de student voor zichzelf leerpunten selecteren/formuleren en concretiseren in actiepunten en reflecteren op zijn groeiproces.
Kennis van vreemde taal verfijnen.
Begintermen
Om aan dit OPO te kunnen deelnemen moet voor de eindstage(s) van de tweede opleidingsfase de credit behaald zijn (indien van toepassing).
Om dit OPO in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de voorgaande opleidingsfases, actief kan inzetten.
Daarnaast gelden de algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zoals deze zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. Concreet gaat het om:
- Ingeschreven zijn met een diplomacontract.
- Vertrek in het 1e semester van de derde opleidingsfase voor mobiliteitsoptie 1, 2 en 3: 81 studiepunten credits, toleranties en/of vrijstellingen hebben behaald t.e.m. de eerstvolgende examenperiode na de deadline voor het indienen van de intentieverklaring.
- Vertrek in het 2e semester van de derde opleidingsfase voor mobiliteitsoptie 1, 2 en 3: 108 studiepunten credits, toleranties en/of vrijstellingen hebben behaald t.e.m. de eerstvolgende examenperiode na de deadline voor het indienen van de intentieverklaring.
- De vereiste volgtijdelijkheid respecteren
- Aanvraag en selectie zijn overeenkomstig de procedure in het voorafgaand academiejaar
- Er wordt een door alle relevante actoren akkoord bereikt omtrent het equivalentiedossier, het Learning Agreement for Traineeship en de Mobiliteitsovereenkomst (voorafgaand aan de mobiliteit).
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
20 sp. Stagemobiliteit in Europa (B-ODISEE-HBK68b)
Inhoud
De leerinhouden worden vastgelegd in een Learning Agreement for Traineeship, in principe opgesteld en goedgekeurd door de thuisinstelling (de opleiding), de gastinstelling en de student vóór het vertrek van de student.
Latere wijzigingen zijn mogelijk op voorwaarde van formele goedkeuring door alle betrokken partijen.
De geselecteerde leerinhouden moeten de student minstens toelaten om de aan Odisee verworven kennis en vaardigheden te integreren en toe te passen.
Voor vertrek in het 1e 2e semester van andere opleidingsfases; of voor vertrek onder mobiliteitsoptie 5, baseert het Onderwijsteam zich op de studievoortgang van de individuele student.
Toelichting onderwijstaal
De werktaal wordt bepaald door de stage-instelling en de bestemming van de mobiele student.
Evaluatieactiviteiten
Stagemobiliteit in Europa (B-ODISEE-H73951)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Voor de stagemodaliteiten wordt verwezen naar het stagevademecum.
De evaluatie van de stage gevolgd aan de buitenlandse instelling gebeurt door Odisee, volgens de evaluatiemodaliteiten, de regels en de voorschriften die zijn opgenomen in het stagevademecum.
Een eindbeoordeling (evaluatie van de stage) wordt gegeven op basis van de volgende elementen:
- Beoordeling door de gastinstelling;
- Beoordeling door de mentor (ter plaatse), met behulp van de eigen stageformulieren, of met die van de opleiding aan de Odisee;
- Beoordeling door ankerpersoon: blog (indien mogelijk wekelijks bij te houden).
De blog bevat:
- verslag van de voorbereiding op de stage;
- projectdossier;
- overzicht van de activiteiten in functie van de stage;
- culturele activiteiten die buiten de stage vallen;
- reflecties (minimaal wekelijks door de student te maken ter plaatse) o.b.v. beroepscompetenties KO;
- uitgebreide zelfevaluatie (terugblik, stavaza, vooruitblik) o.b.v. beroepscompetenties KO.
- De reflecties op je blog moeten telkens geschreven worden vanuit de beroepscompetenties KO.
Het opleidingsonderdeel is niet herkansbaar en niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Het opleidingsonderdeel is niet herkansbaar en niet tolereerbaar.