Sociaal-cultureel werk (B-ODISEE-HBG81A)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de gezinswetenschappen - Traject voor volwassen studenten (Schaarbeek) (Oriëntatie volwassenen en ouderen) 180 sp.
- Bachelor in de gezinswetenschappen - Traject voor jongvolwassen studenten (Schaarbeek) (Oriëntatie volwassenen en ouderen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Sociaal-cultureel werk (B-ODISEE-HBG93a)
Inhoud
We behandelen het sociaal-cultureel werk op drie manieren:
1. Maatschappelijke tendensen die van invloed zijn op het SCW
2. De sector, zijn organisaties, zijn verscheidenheid
3. Elementen uit het decreet: sociaal-culturele methodiek, functies,…
Dit vertalen we als volgt:
Blok 1
a. Overzicht over de drie lesblokken
b. Examenopdracht uitleggen
c. Algemeen situeren van de sector, zijn organisaties en zijn verscheidenheid
d. Inzicht in maatschappelijke tendensen, relevant voor SCW
e. Decretaal kader: van oud naar nieuw
f. Verdieping van de functie 'maatschappelijk bewegen' (met voorbeelden)
g. Verdieping van de cultuurfunctie (met voorbeelden)
Blok 2
a. Inzicht in de sociaal-culturele methodiek
b. Inzicht in de vier functies van SCW
c. Oefening rond (sociaal-culturele) missie, activiteitensoorten
d. Uitdiepen van de leerfunctie (met voorbeelden)
e. Inzicht in formeel/niet-formeel/informeel leren
f. Verdiepen van de doelgroepenwerking
Blok 3
a. Inzicht in tendensen rond vrijwilligerswerk/vrijwilligersbeleid
b. Oefening rond aantrekken, borgen en betrekken van vrijwilligers
c. Verdieping van de gemeenschapsvormende functie (met voorbeelden)
d. Samenvattend beeld op de sector, zijn diverse functies en methodes (synthese van de 3 blokken)
e. Inzicht in relatie overheid – sector en hoe dat zich in de praktijk (van het decreet) vertaalt
f. Inzicht in de hedendaagse tendensen/discussies rond de relatie(s) overheid – sociaal-cultureel werk
Studiemateriaal
Drie powerpointpresentaties, digitaal beschikbaar.
Toelichting werkvorm
In de colleges worden een aantal opdrachten verwerkt (zie boven, cursief). Deze opdrachten hebben als doel de aangebrachte theorie te verwerken en de student meteen ook op weg zetten voor de examenopdracht (zie verder).
Evaluatieactiviteiten
Sociaal-cultureel werk (B-ODISEE-H72312)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Wat?
Werk het opstarten van een sociaal-culturele organisatie uit waarmee je een maatschappelijke tendens/een probleem/uitdaging wil aanpakken. Zorg er voor dat je een overheid kan overtuigen om jouw organisatie te subsidiëren.
Concreet?
Een presentatie in powerpoint.
OPGELET: je hoeft die niet te presenteren, enkel in te sturen.
- Slide 1: naam van de organisatie en de werksoort waar je voor kiest.
- Slide 2-9: waarvoor wil je gaan? Wat ga je doen? Waarom ben je nodig? Hoe ga je het verschil maken?
- Slide 10: waarom is jouw organisatie belangrijk voor de Vlaamse overheid/samenleving?
Een nota van 3 bladzijden A4.
- Op welke elementen van de sociaal-culturele methodiek zet jouw organisatie in en waarom?
- Voor welke sociaal-culturele functie(s) kies je en waarom?
- Met welke sociaal-culturele organisaties wil je prioritair samenwerken en waarom?
- Welke doelgroep(en) wil je zeker aanspreken: waarom en hoe?
Waar letten we op bij het quoteren?
- Kan de student het sociaal-cultureel werk in verband brengen met relevante actuele tendensen?
- Heeft de student inzicht in de sociaal-culturele methodiek en de functies? Kan zij/hij die concreet vertalen?
- Heeft de student inzicht in de sector, zijn werksoorten en zijn organisaties?
- Heeft de student inzicht in de diverse methoden en activiteitensoorten in de sector?
- Heeft de student inzicht in de manier waarop de Vlaamse overheid vandaag naar sociaal-cultureel werk kijkt?
- Getuigen vorm en opzet van een professionele aanpak?
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteit als in eerste zittijd