Familierecht (B-ODISEE-HBG16A)

3 studiepuntenNederlands18 urenEerste semesterEerste semester
Eggermont Sven (coördinator) |  Eggermont Sven
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

 De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Familierecht (B-ODISEE-HBG16a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenEerste semesterEerste semester
Eggermont Sven
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

In de lessen komen o.m. volgende thema’s aan bod:

  • Algemene inleiding personen- en familierecht, met bijzondere aandacht voor de evolutie van de verschillende onderdelen in de voorbije decennia;

  • De rol van grondrechten in het personen- en familierecht (i.h.b. het recht op de eerbiediging van het privé- en gezinsleven en het discriminatieverbod);

  • Vanaf en tot wanneer is iemand persoon;

  • De feitelijke en juridische identiteit van een persoon;

  • De juridische identificatie van een persoon;

  • Minderjarigen, meerderjarige beschermde personen en geesteszieken;

  • Verwantschap en aanverwantschap;

  • Verschillende samenlevingsvormen (huwelijk, wettelijke samenwoning en feitelijke samenwoning);

  • Oorspronkelijke en adoptieve afstamming

  • Ouderlijk gezag en ouderlijke verplichtingen.

 Verplicht studiemateriaal: Syllabus docent, presentatie en mondelinge toelichting tijdens de colleges.

De belangrijkste thema's binnen het personen- en familierecht worden zowel theoretisch als vanuit een praktische invalshoek toegelicht via interactieve hoorcolleges.

Evaluatieactiviteiten

Familierecht (B-ODISEE-H70144)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten worden geëvalueerd op basis van een schriftelijk examen, waarin zowel meerkeuzevragen als open vragen als gesloten vragen aan bod kunnen komen.
In dat examen wordt enerzijds de kennis van de materie getoetst. Anderzijds wordt gepeild naar het inzicht van de student in de gedoceerde materie en de capaciteit om daarover kritisch te reflecteren en de mogelijkheid om de stof toe te passen op concrete feitelijke situaties.
 

Zelfde modaliteit als in eerste zittijd.