Lichamelijke Opvoeding: Fysiologie van de mens en voedingsleer (B-ODISEE-HBD45B)

3 studiepuntenNederlands33 urenTweede semesterTweede semester
Blancquaert Laura (coördinator) |  Bex Tine |  Blancquaert Laura |  Tas Robbert
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Lichamelijke Opvoeding: Fysiologie van de mens en voedingsleer (B-ODISEE-HBD53b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum33 urenTweede semesterTweede semester
Bex Tine |  Blancquaert Laura |  Tas Robbert
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Fysiologie van de mens

Hoofdstuk 1. Moleculen
Hoofdstuk 2. Cellen
Hoofdstuk 3. Weefsels
Hoofdstuk 4. Bloed
Hoofdstuk 5. Bloedsomloop
Hoofdstuk 6. Ademhaling
Hoofdstuk 7. Gasuitwisseling
Hoofdstuk 8. Excretie
Hoofdstuk 9. Spijsvertering

Voedingsleer

Hoofdstuk 1. Kinesiologie
Hoofdstuk 2. Gezonde voeding
Hoofdstuk 3. Sportvoeding
 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=17742

Hoorcolleges en begeleide opdrachten met ondersteunend didactisch materiaal: cursus, slides, figuren, video's

 

Evaluatieactiviteiten

Lichamelijke Opvoeding: Fysiologie van de mens en voedingsleer (B-ODISEE-H74111)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Inhoud: Deel Fysiologie van de mens en Deel Voedingsleer

Vorming van het eindpunt:

Fysiologie (eindpunt op 40, dubbel gewicht op basis van de CU), Voedingsleer (eindpunt op 20)

  • Indien nergens een tekort: gewogen rekenkundig gemiddelde.
    Vb. Fysiologie 34/40 en Voedingsleer 10/20 = 44/60 = 14,6 = 15/20
  • Indien één of meerdere tekorten: kijken of compensatie mogelijk is. Elk negatief punt kan gecompenseerd worden met 2 positieve punten om zo tot een 10/20 te komen. Enkel dan is compensatie mogelijk. 
    Situatie 1: Er zijn na compensatie geen buispunten meer: rekenkundig gemiddelde van de punten na de compensatie
    Vb1. Fysiologie 28/40 en Voedingsleer 8/20. De 2 negatieve punten van Voedingsleer kunnen gecompenseerd worden met 4 positieve punten van Fysiologie. Fysiologie wordt dan 24/40 en Voedingsleer 10/20. Het eindpunt wordt 34/60 is 11,3/20 afgerond 11/20.
    Vb2. Fysiologie 18/40 en Voedingsleer 16/20. De 2 negatieve punten van Fysiologie kunnen gecompenseerd worden met 4 positieve punten van Voedingsleer. Fysiologie wordt dan 20/40 en Voedingsleer 12/20. Het eindpunt wordt 32/60 is 10,6/20 afgerond 11/20.
    Situatie 2: Compensatie is niet mogelijk: het eindpunt op het OPO wordt het laagste punt.
    Vb. Fysiologie 28/40 en Voedingsleer 5/20. De 5 negatieve punten van Voedingsleer kunnen niet gecompenseerd worden met de 8 positieve van Fysiologie. Het eindpunt wordt dan het laagste punt, in dit geval 5/20.

Deelname aan alle evaluaties is verplicht om een score te behalen voor dit OPO.

Examen:

Inhoud: De student moet de delen (Fysiologie en/of Voedingsleer) waarvoor hij/zij een punt <10/20 behaalde opnieuw afleggen.
 

Vorming van het eindpunt:

Idem eerste examenkans.

Indien de student(e) op een Deel (Fysiologie of Voedingsleer) een punt behaalde >/= 10/20, wordt dit punt overgenomen voor het vormen van het eindpunt.