Doelstellingen
Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: basis).
Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Didactische practica LO (B-ODISEE-HBD52b)
Inhoud
Didactische practica: bestaat enerzijds uit practica (8 halve dagen) die plaats vinden op de campus Dilbeek en anderzijds uit een initiatiestage in een zelfgekozen school.
Voor LO studenten: basisschool
Voor AV studenten: secundaire school (1ste graad)
In deze stage voert de student observatie-opdrachten uit.
Deel 1: Practica
Didactisch practicum 1: Inleiding
Didactisch practicum 2: Aandacht vragen, vasthouden, loslaten en terug vragen
Didactisch practicum 3: Instructies geven en visualiseren/demonstreren
Didactisch practicum 4: Interactie en visualiseren/demonstreren
Didactisch practicum 5: Voorbereiding De Panne en terugkoppeling initiatiestage
Didactisch practicum 6: Leiding nemen en klasoverzicht
Didactisch practicum 7: Gestructureerde en onderbouwde uitleg
Didactisch practicum 8: Inhaal practicum
Tijdens elk practicum wordt er ook aandacht besteed aan attitudes van een leraar en krijgt de student stage-informatie.
Deel 2: Initiatiestage
Bij de opleiding tot leraar is het belangrijk dat de student van in het begin in contact komt met de school- en lesrealiteit in zijn grote verscheidenheid. Deze initiatiestage vormt een eerste ontdekkingstocht in het basisonderwijs en/of een secundaire school. Tijdens deze stage maakt de student kennis met verschillende facetten van het leraarsberoep, het schoolleven en de didactiek van zijn/haar onderwijsvakken.
Alle opdrachten en het te volgen stagetraject worden uitgebreid beschreven op de stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/basobrusseldilbeek/.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=17552
Stagewebsite & Toledo
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Werkplekleren
De studenten voeren verschillende opdrachten uit om zich de basiscompetenties van de leerkracht eigen te maken.
Evaluatieactiviteiten
Didactische practica LO (B-ODISEE-H74110)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- De eindscore voor het OPO wordt samengesteld uit:
- Didactisch practicum (80%)
- Initiatiestage: beoordeling door mentor + observatieverslag (20%)
- Als je op één van de onderdelen minder dan 8/20 scoort, wordt dat je eindscore voor het OPO.
- Voor een punt is actieve en constructieve deelname verplicht.
- Aanwezigheid = verplicht. Afwezigheid (geldige reden) dient voor de start van het practicum meegedeeld te worden.
Evaluatie-criteria: voorwaarden om een punt te krijgen: 100% actieve en constructieve deelname is vereist.
Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk contact op met de practicumbegeleider om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is.
Het niet compenseren en/of ongewettigde afwezigheid leidt tot een NA voor dit deel.
Toelichting bij herkansen
Bij een onvoldoende en/of NA uit de eerste examenperiode neemt de student zelf contact op met de practicumbegeleider ten laatste één week na het bekend maken van de examenresultaten.
In samenspraak met de practicumbegeleider kan de student zijn/haar tekort wegwerken tijdens het tweede semester.
Het punt zal pas toegekend worden tijdens de tweede examenkans.
De student dient zich voor dit OPO in te schrijven voor de tweede examenkans.