Didactische practica LO (B-ODISEE-HBD44B)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Debusscher Inne (coördinator) |  Berckmoes Robin |  Blancquaert Laura |  Debusscher Inne |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken (niveau: basis).

Ik herken opvoedingsvragen en -noden en kan er gepast op inspelen (niveau: basis).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs - en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Didactische practica LO (B-ODISEE-HBD52b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Berckmoes Robin |  Blancquaert Laura |  Debusscher Inne |  Kelchtermans Koen |  Termont Sandra
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Didactische practica: bestaat enerzijds uit practica (8 halve dagen) die plaats vinden op de campus Dilbeek en anderzijds uit een initiatiestage in een zelfgekozen school.

Voor LO studenten: basisschool

Voor AV studenten: secundaire school (1ste graad)

In deze stage voert de student observatie-opdrachten uit.

Deel 1: Practica

Didactisch practicum 1: Inleiding

Didactisch practicum 2: Aandacht vragen, vasthouden, loslaten en terug vragen

Didactisch practicum 3: Instructies geven en visualiseren/demonstreren

Didactisch practicum 4: Interactie en visualiseren/demonstreren

Didactisch practicum 5: Voorbereiding De Panne en terugkoppeling initiatiestage

Didactisch practicum 6: Leiding nemen en klasoverzicht

Didactisch practicum 7: Gestructureerde en onderbouwde uitleg

Didactisch practicum 8: Inhaal practicum

Tijdens elk practicum wordt er ook aandacht besteed aan attitudes van een leraar en krijgt de student stage-informatie.

Deel 2: Initiatiestage

Bij de opleiding tot leraar is het belangrijk dat de student van in het begin in contact komt met de school- en lesrealiteit in zijn grote verscheidenheid. Deze initiatiestage vormt een eerste ontdekkingstocht in het basisonderwijs en/of een secundaire school. Tijdens deze stage maakt de student kennis met verschillende facetten van het leraarsberoep, het schoolleven en de didactiek van zijn/haar onderwijsvakken.

Alle opdrachten en het te volgen stagetraject worden uitgebreid beschreven op de stagewebsite: https://stage.odisee.be/onderwijs/basobrusseldilbeek/.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=17552

Stagewebsite & Toledo

 

 

Oefeningen/opdrachten - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren - Werkplekleren

De studenten voeren verschillende opdrachten uit om zich de basiscompetenties van de leerkracht eigen te maken.

Evaluatieactiviteiten

Didactische practica LO (B-ODISEE-H74110)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • De eindscore voor het OPO wordt samengesteld uit:
    • Didactisch practicum (80%)
    • Initiatiestage: beoordeling door mentor + observatieverslag (20%)
  • Als je op één van de onderdelen minder dan 8/20 scoort, wordt dat je eindscore voor het OPO.
  • Voor een punt is actieve en constructieve deelname verplicht.
  • Aanwezigheid = verplicht. Afwezigheid (geldige reden) dient voor de start van het practicum meegedeeld te worden.

Evaluatie-criteria: voorwaarden om een punt te krijgen: 100% actieve en constructieve deelname is vereist.

Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk contact op met de practicumbegeleider om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is.

Het niet compenseren en/of ongewettigde afwezigheid leidt tot een NA voor dit deel.

 

Bij een onvoldoende en/of NA uit de eerste examenperiode neemt de student zelf contact op met de practicumbegeleider ten laatste één week na het bekend maken van de examenresultaten.

In samenspraak met de practicumbegeleider kan de student zijn/haar tekort wegwerken tijdens het tweede semester.

Het punt zal pas toegekend worden tijdens de tweede examenkans.

De student dient zich voor dit OPO in te schrijven voor de tweede examenkans.