Communicatietraining Spaans 3 (B-ODISEE-HBC27B)
Doelstellingen
Organisatie & Management https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=2013&OPLID=65
Bedrijfsmanagement : https://ekd.odisee.be/pages/opokerndoel.aspx?OID=2013&OPLID=63&taal=N
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling
Als je deze cursus opneemt, is de voorkennis van Communicatietraining Spaans 1 en Communicatietraining Spaans 2 essentieel om te kunnen slagen. Je kunt je, met andere woorden, uitdrukken op het A2- niveau volgens de officiële ERK richtlijnen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPH06M : 3 Communicatietraining Spaans
JPH06K : 3 HAO Communicatietraining Spaans (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het bedrijfsmanagement (Brussel) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor in organisatie & management (Brussel) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatietraining Spaans 3 (B-ODISEE-HBC40b)
Inhoud
Communicatietraining Spaans 3 kadert in de leerlijn "meertalige communicator" en bereidt de student voor op het competentieniveau A2 - B1.1 van het Europees referentiekader waarbij de 5 vaardigheden aan bod komen : lezen, schrijven, luisteren, gesprekken voeren en spreken.
Het materiaal dat hierbij wordt gebruikt is van socio-economische aard.
De behandelde topics uit het handboek Meta profesional 2 zijn: hablar de hechos históricos y circunstancias históricas, comentar gráficos, dar consejos y pedir permiso, hablar de campañas publicitarias y ferias, dar instrucciones y expresar emociones. (Hoofdstukken 1 tot en met 4)
Inzake grammatica wordt vooral aandacht besteed aan het juiste gebruik van de verleden tijden, de imperatief, por & para, de uitdrukking van oorzaak en de frequentste perífrasis verbales. De student(e) wordt in de eerste plaats vertrouwd gemaakt met bedrijfseconomische en administratieve vakterminologie via rollenspelen, schrijfopdrachten en leesmateriaal, maar ook culturele aspecten uit de Spaanstalige wereld komen aan bod.
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal is voornamelijk de doeltaal zelf, nl. Spaans. Wel wordt waar nodig het Nederlands nog gebruikt als bijkomende ondersteuning.
De studenten drukken zich zoveel mogelijk uit in het Spaans, op hun niveau en met de talige middelen waarover ze op dat ogenblik beschikken. Studenten zetten zich actief in om dit doel te bereiken.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten
- onderwijsleergesprek met actieve inbreng van de studenten
- individuele mondelinge en schriftelijke opdrachten ter voorbereiding / verwerking van de leerstof) met feedback
- portfolio van oefeningen op Comprensión oral (ter voorbereiding / verwerking van de leerstof)
- zelfstudie woordenschat
- interviewsessie met Spaanstalige (o.a. Erasmus-) studenten ter voorbereiding van een dossier rond culturele verschillen
- lees- en opzoekopdracht rond uitvindingen uit de Spaanstalige wereld ter voorbereiding van een presentatie
Toledo wordt aangewend als informatie-en communicatiemiddel met extra oefeningen en sleutels van de oefeningen : van de student(e) wordt bijgevolg verwacht dat hij/zij wekelijks Toledo < communicatietraining Spaans 3 raadpleegt.
Aangezien er wordt gewerkt met permanente evaluatie, wordt er van de student(e) verwacht dat hij/zij de lessen bijwoont en dus de leerstof actief en regelmatig verwerkt tijdens de lesweken. De student(e) krijgt de kans een groot aantal oefeningen te maken om de grammaticaregels in te oefenen, via het materiaal op Toledo.
Sommige sessies zullen online worden georganiseerd via MS Teams, andere gaan door on campus volgens het lessenrooster van de studenten dat wordt gecommuniceerd bij aanvang van de lessen.
Evaluatieactiviteiten
Communicatietraining Spaans 3 (B-ODISEE-H72257)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen: 25 punten
Lesmateriaal uit handboek Meta Profesional 2 en de basisgrammatica uit Meta profesional 1 (leeroverzicht zie Toledo). Het gebruik van een vertalend woordenboek is niet toegestaan.
Mondeling examen : 15 punten
Lesmateriaal uit handboek Meta Profesional 2 + persoonlijke opdracht ivm Spaanstalige reclamecampagne + test op luistervaardigheid
Permanente evaluatie: 20 punten
- Mondeling: ... /10
(mondelinge test op werkwoorden in context + 1 presentatie + portfolio van luisteroefeningen) - Schriftelijk: ... /10
(korte schrijfopdrachten en leesopdrachten, testen op woordenschat en werkwoorden in overleg met de studenten) ;
ChatGPT of andere AI-tools en vertaalsites mogen niet ter ondersteuning van opdrachten worden gebruikt. Wanneer je deze toch gebruikt, dan wordt dit als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link. Bij de evaluatie van bv. vertalingen wordt ook rekening gehouden met een correct Nederlands.
Afwezigheden:
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie: tegel afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be))
Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
In theorie zullen de evaluaties on campus plaatsvinden. Voor de exacte instructies ivm de permanente evaluatie en het examen: zie Toledo bij de start van de cursus.
Consulteer de evaluatiekalender voor de concrete timing van alle evaluatieactiviteiten.
Toelichting bij herkansen
Schriftelijk examen: 35 punten
(grammaticale onderwerpen zoals in EP1 + lees- en schrijfopdracht + woordenschat uit Meta profesional 2 zoals in EP1); een vertaalwoordenboek is niet toegestaan. Bij de evaluatie van bv. vertalingen wordt ook rekening gehouden met een correct Nederlands.
Mondeling examen: 25 punten
(mondelinge bespreking van de thema's die aan bod kwamen in Meta profesional 2 + luistertest en portfolio van luisteroefeningen + nieuwe presentatie met indienen van de tekst van de presentatie en handout van de presentatie + mondelinge testen op werkwoorden in context)
Meer informatie over de opdrachten die moeten worden voorbereid voor EP3 wordt verschaft op de dag van de nabespreking van de examens en is nadien te consulteren op Toledo.
In principe zullen de evaluaties on campus plaatsvinden.