Communicatietraining Engels 4 (B-ODISEE-HBC17A)
Doelstellingen
Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=1980&OPLID=65
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Volgtijdelijkheid: als je deze cursus opneemt is voorkennis van het OPO Communicatietraining Engels 3 essentieel.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in organisatie & management (Brussel) (Afstudeerrichting Business & Languages) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatietraining Engels 4 (B-ODISEE-HBC17a)
Inhoud
Het OPO Communicatietraining Engels 4 past in de beroepsrol van "meertalige communicator".
De cursus Communicatietraining Engels 4 bereidt studenten voor op competentieniveau B2+. De verworven bedrijfseconomische en administratieve vakterminologie wordt verder uitgebreid aan de hand van woordenschatlijsten, teksten, video's en bedrijfseconomische cases. Socio-economische thema's over België, Brussel en de EU worden bestudeerd en culmineren in groepspresentaties. Tijdens discussies leren studenten met precisie hun ideeën en meningen mondeling en schriftelijk te formuleren. Aan de hand van rollenspelen worden ze getraind in bedrijfseconomische communicatievormen zoals vergaderen en onderhandelen. Leesvaardigheid wordt getraind door teksten en een studiepakket rond metaforisch taalgebruik. In schriftelijke vaardigheid worden bedrijfscorrespondentie (diverse types zakenbrief: aanvraag, antwoord op aanvraag, klacht, antwoord op klacht) en rapportering ingeoefend, waarbij de ingestudeerde woordenschat moet worden ingezet.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=461
Mededelingen en opdrachten op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Alle communicatie gebeurt in het Engels.
Toelichting werkvorm
De lessen bestaan hoofdzakelijk uit onderwijsleergesprekken en oefenmomenten. De lessen worden zowel on campus als online georganiseerd.
Er zijn ook groepsopdrachten (presentatie en vergadering) en individuele opdrachten (onderhandelen).
Het is de verantwoordelijkheid van de student om de informatie op Toledo op te volgen en zich bv. tijdig te melden voor presentatietopics of groepsopdrachten. Indien dit niet het geval is, kan de docent beslissen om de student niet meer toe te laten tot een evaluatie-activiteit, of de student niet het volledige cijfer toe te kennen.
De woordenschatlijsten worden in begeleide zelfstudie aangeboden met behulp van het programma Quizlet.
Evaluatieactiviteiten
Communicatietraining Engels 4 (B-ODISEE-H71423)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie, in de loop van het semester, omvat 30 van de 60 punten.
- De mondelinge taalvaardigheid (20) omvat een groepspresentatie en een drietal sessies met tests op vergaderen en onderhandelen, gebaseerd op realistische bedrijfscases. Details over tests en evaluaties worden steeds een tweetal weken op voorhand op Toledo gepost.
- De schriftelijke taalvaardigheid bestaat uit 1 geschreven test (en mogelijk nog een verslag van een vergadering) (10).
Afhankelijk van de agenda's van culturele, diplomatieke of politieke organisaties in de buurt kan er een bezoek worden georganiseerd, waar meestal een schrijfopdracht (nota's nemen) aan gekoppeld wordt.
Het schriftelijk examen omvat 30 van de 60 punten.
De schriftelijke test en het schriftelijk examen zijn op campus, op papier.
Er wordt bij de schriftelijke evaluatiemomenten gebruik gemaakt van een verhoogde cesuur: concreet moet de student 2/3 van de aangeboden woordenschat correct kunnen gebruiken om 1/2 van het evaluatiecijfer te krijgen.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dit ook in je bronnen/inleiding. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan.
Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, - dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd. Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link.
Afwezigheden:
Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid dient het afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden (zie tegel afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde op het studentenportaal (inloggen op Odisee.be)).
Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.
Toelichting bij herkansen
Het examen is mondeling (20 van de 60 punten) en schriftelijk (40 van de 60 punten).
Inhoud van het examen wordt einde juni op Toledo gepost. Van de studenten wordt verwacht dat ze de mondelinge opdrachten op voorhand doornemen en overeenkomstig de richtlijnen voorbereiden. Studenten kunnen ervoor kiezen hun punten voor presentatie en onderhandeling in de loop van het jaar te laten meetellen voor de herkansing.
Er wordt bij het schriftelijke evaluatiemoment gebruik gemaakt van een verhoogde cesuur: concreet moet de student 2/3 van de aangeboden woordenschat correct kunnen gebruiken om 1/2 van het evaluatiecijfer te krijgen. Er worden geen cursusmateriaal of andere hulpbronnen toegelaten, ook geen vertalend woordenboek: aangezien dit een taalvak is, is het verstaan van vragen geformuleerd in de te verwerven woordenschat een integraal deel van de opdracht.