Bachelorproef (B-ODISEE-HBB50F)

7 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Van den Bossche Ria (coördinator) |  Marien Sanne |  Van den Bossche Ria
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13948&OPLID=63

Een bachelorproef dient te voldoen aan de criteria van de Vlaamse kwalificatiestructuur niveau 6. Deze zijn als volgt geformuleerd:

  • kennis en inzichten uit een specifiek domein kritisch evalueren en combineren
  • complexe gespecialiseerde vaardigheden toepassen, gelieerd aan onderzoeksuitkomsten
  • relevante gegevens verzamelen en interpreteren en geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om niet-vertrouwde complexe problemen op te lossen
  • handelen in complexe en gespecialiseerde contexten
  • functioneren met volledige autonomie en een ruime mate van initiatief
  • medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen van collectieve resultaten

Deze criteria worden verder geconcretiseerd in de handleiding van de bachelorproef.

  • De student geeft blijk van een kritische ingesteldheid. Elke stap is weloverwogen. De inhoud wordt belicht vanuit meerdere invalshoeken die met elkaar gecombineerd worden zodat de student een breder begrip krijgt van het onderwerp.
  • De student neemt een onderzoekende houding aan gedurende het volledige proces. Er wordt doelgericht en methodisch te werk gegaan. De student stelt een logisch en efficiënt plan van aanpak op, dat waar nodig bijgestuurd wordt.
  • De student verzamelt relevante, nauwkeurige en betrouwbare gegevens uit zowel desk als field research. Dit gebeurt aan de hand van correct opgestelde instrumenten. De student getuigt van inzicht bij het analyseren van de verzamelde gegevens en haalt er de meest essentiële en relevante informatie uit. De student zoekt ook naar mogelijke zinvolle verbanden tussen de verzamelde informatie.
  • De student biedt een objectief antwoord op de geformuleerde vragen en komt zo tot een conclusie. Deze leidt ofwel tot een aanbeveling of tot een concrete output waarbij telkens de link met de onderzoeksresultaten duidelijk is.
  • Ook in complexe en moeilijke situaties blijft de student stressbestendig. Hij biedt uitdagingen het hoofd door probleemoplossend te denken.
  • Het onderwerp is uitdagend haalbaar binnen de voorziene tijdspanne en binnen de eigenheden van de afstudeerrichting.
  • De student neemt zelfstandig beslissingen die hem leiden naar een goed eindresultaat.
  • De student neemt initiatief doorheen het volledige bachelorproef traject en dit op verschillende vlakken. Door de nodige acties te ondernemen werkt de student naar een goed eindresultaat toe.
  • De student neemt verantwoordelijkheid op voor gemaakte afspraken, gemaakte keuzes en genomen beslissingen. Hij weet deze te motiveren en erkent eveneens de gevolgen ervan.

Verder wordt er verwezen naar de handleiding bachelorproef die integraal deel uitmaakt van deze ECTS fiche.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling: https://www.odisee.be/onderwijs-en-examenreglement

Als je deze cursus opneemt, is de volgende voorkennis essentieel:

  • vakinhoud OPO Marketingplanning en marketingmix
  • vakinhoud OPO Marketingcommunicatie
  • vakinhoud OPO Projectmanagement en marketingproject
  • vakinhoud OPO Statistiek voor marktonderzoek
  • vakinhoud OPO Verkenning werkveld 2
  • vakinhoud OPO Commerciële stage
  • vakinhoud OPO Digitale marketing
  • vakinhoud OPO Commerciële budgettering

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBB56F : Bachelorproef
HBB36F : Bachelorproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBB67F : Bachelorproef (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Bachelorproef (B-ODISEE-HBB83f)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: BachelorproefBeide semestersBeide semesters
Marien Sanne |  Van den Bossche Ria
Kernteam Bedrijfsmanagement (BA)

Een bachelorproef is een eindproduct waarin meerdere leerlijnen geïntegreerd worden. Het bevat het resultaat en de weergave van een systematische zoektocht, gestoeld op de toepassing van wetenschappelijke kennis, creativiteit en praktijkkennis. Het levert een bijdrage tot een voor het beroep/werkveld relevant thema. Een belangrijke mate van zelfstandigheid en zelfsturing bij de student staan voorop.

Het onderwerp van de bachelorproef is steeds een thema of praktijkonderwerp uit het vakgebied. Het vertrekpunt bij het onderzoeken van dit thema is een praktijksituatie. De link met het werkveld is noodzakelijk. Het kan gaan om een case uit het werkveld, een praktijkprobleem uit het beroepenveld, enz… De bachelorproef kan ook gekoppeld worden aan lopend onderzoek binnen of buiten de hogeschool.

Indien de student(e) het OPO ‘Stage in Vlaanderen’ opneemt is het onderwerp van de bachelorproef verplicht gelinkt aan het stagebedrijf. Indien er geen stage-OPO wordt opgenomen is het onderwerp eveneens verplicht gelinkt aan een concreet bedrijf.

Verder wordt er verwezen naar de handleiding bachelorproef die integraal deel uitmaakt van deze ECTS-fiche.

studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=19108

Voor het schrijven van de bachelorproef baseer je je op:

  • de handleiding bachelorproef
  • het studiemateriaal gebruikt binnen het opleidingsonderdeel Onderzoeksvaardigheden
  • het studiemateriaal gebruikt bij eventuele bachelorclasses
  • aanvullend materiaal of richtlijnen gepost op Toledo

Alle ondersteuning bij de bachelorproef wordt voorzien in het Nederlands. Daarenboven wordt van de student verwacht om hun bachelorproef volledig in het Nederlands te schrijven en te presenteren.

Een interne (vak)docent begeleidt de student doorheen het ganse bachelorproefproces.
Daarnaast wordt de student inhoudelijk begeleid door een externe mentor (aangebracht door de student zelf), deze mentor moet de Nederlandse taal machtig zijn.
De student neemt het initiatief om persoonlijke of digitale contactmomenten vast te leggen met zijn/haar interne begeleider en externe mentor om feedback te verkrijgen op de verschillende fases in het onderzoeksproces en de inhoudelijke uitwerking ervan.

Aanvullend op deze persoonlijke begeleiding worden er een aantal bachelorclasses georganiseerd om zowel de onderzoeks- als schrijfvaardigheden op te frissen en worden er ingesproken powerpoints, schrijftips en andere tips ter beschikking gesteld via Toledo.

Voor verdere details wordt er verwezen naar de handleiding bachelorproef die integraal deel uitmaakt van deze ECTS-fiche.

Evaluatieactiviteiten

Bachelorproef (B-ODISEE-H74139)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het onderzoek resulteert in een professioneel rapport in het Nederlands.

De evaluatie van de bachelorproef bestaat uit drie delen:

  • 50% de evaluatie van het rapport
  • 40% de evaluatie van de verdediging van het rapport
  • 10% de evaluatie van het projectmanagement

Alle onderdelen worden geëvalueerd aan de hand van de criteria VKS 6.

Om te kunnen starten aan de bachelorproef moet er eerst een onderzoeksvoorstel ingediend en goedgekeurd worden. Zonder goedgekeurd onderzoeksvoorstel heb je geen recht op begeleiding en kan je bijgevolg de bachelorproef niet indienen en verdedigen.

Het rapport wordt gelezen door de interne begeleider en de externe mentor. Zij evalueren elk het rapport a.h.v. de uitgeschreven criteria (zie handleiding).
De verdediging wordt beoordeeld door een jury, bestaande uit de interne begeleider, de externe mentor en min. 1 extern jurylid. De student stelt aan de hand van een presentatie eerst zijn onderzoek voor aan de jury. Vervolgens volgt een interactieve vraag- en antwoordsessie. De verdediging kan zowel online als on campus plaatsvinden. 
Het proces wordt door de interne begeleider beoordeeld zoals beschreven in de handleiding.

Het onderzoek voor een bachelorproef wordt door de student zelf uitgevoerd. Het is niet toegelaten om onderzoeksinstellingen in te schakelen hiervoor.

Bij een onvoldoende score op het rapport wordt de student geadviseerd om niet te verdedigen en wordt hij/zij doorverwezen naar de derde examenperiode. Zowel de student als de interne begeleider ondertekenen hiervoor een document waarin de motivatie van de interne begeleider terug te vinden is.

De eindscore van het OPO Bachelorproef wordt vastgelegd door de bachelorproefcommissie. Deze commissie bestaat uit alle begeleiders van de bachelorproef van de betrokken afstudeerrichting.
Indien op het schriftelijke rapport en/of de mondelinge verdediging een cijfer van 9/20 of minder wordt behaald, zal de laagste score als eindscore worden vastgelegd. De score voor projectmanagement wordt enkel doorgevoerd indien zowel het schriftelijke rapport als de mondelinge verdediging geslaagd zijn. Het niet indienen van het schriftelijke rapport resulteert in NA-score.

Voor verdere info over de beoordeling en de beoordelingsschalen wordt er verwezen naar de handleiding bachelorproef die integraal deel uitmaakt van deze ECTS fiche.

Afwezigheidsbeleid: Om recht te hebben op een inhaalmoment bij gewettigde afwezigheid bij toetsen, opdrachten of presentaties die geëvalueerd worden of een examen dient het afwezigheidsbeleid van de cluster bedrijfskunde VOORAF correct gevolgd te worden. (zie tegel op het studentenportaal inzake afwezigheidsbeleid cluster bedrijfskunde -> inloggen op Odisee.be) Ben je langdurig gewettigd afwezig, neem dan contact op met de ombudsdienst om een regeling uit te werken.

Beleid inzake AI, documentauthenticiteit en fraude: ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, geef je dit ook verplicht aan in je bronnen. Wanneer je dit niet doet, krijg je een NA of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. ​Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie ) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.​ Meer info over het Odisee brede AI beleid vind je op volgende link: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.

BYOD-examenbeleid: Voor deze cursus is het BYOD (Bring Your Own Device)-beleid volledig van toepassing. Meer informatie over BYOD vind je op volgende link: https://www.odisee.be/online-examen.

 

Zelfde modaliteiten als bij eerste examenkans. De score voor projectmanagement wordt overgedragen en is dus niet herkansbaar.