Elektriciteit (B-ODISEE-OKK00C)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17557&OPLID=534&taal=N
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OLK00C : Elektriciteit
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Elektriciteit (B-ODISEE-OKK00c)
Inhoud
Gelijkstroom : wet van Ohm, wet van Pouillet, serie/parallel/gemengde schakeling, vermogens
Wisselstroom : impedantie, serie/parallelschakeling, frequentieafhankelijkheid, aarding, vermogens, eenfasig/driefasig net, netsystemen
Stuurtechniek: digitaal/analoog, schakelelementen, relais, contactoren
Arei: aanraken van de nodige wetgeving uit het Arei die nodig is om correct en veilig te kunnen werken.
Schemalezen: opbouw van een elektrisch schema met behulp van een softwarepakket (bijvoorbeeld Eplan).
Veiligheid en beveiligen van elektrische schakelingen
Toelichting onderwijstaal
De student zal regelmatig te maken krijgen met technisch Engels om producten of specificaties terug te vinden in Engelstalige handleidingen en datasheets.
Toelichting werkvorm
Studenten krijgen de basisinzichten aangeleerd in een labo-omgeving. Door middel van praktische voorbeelden en oefeningen geraken studenten vertrouwd met de basiskennis van dit vakgebied.
In het labo leren de studenten de verschillende componenten zowel in een labo-situatie als in een machine-context aan te sluiten. De studenten leren fouten in een elektrisch circuit op te sporen met behulp van een schema en eventuele meetinstrumenten en leren deze ook op te lossen.
Studenten krijgen ook taken mee die zelfstandig moeten verwerken buiten de lessen.
Evaluatieactiviteiten
Elektriciteit (B-ODISEE-O71045)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Gewicht theorie 50% - gewicht labo 50%.
Theorie: opdrachten/ schriftelijke testen
Labo: dagelijks werk (50%) + minimaal 1 individuele test (50%)
De student dient op beide evaluatievormen minimaal 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het OPO.
Hoe de verschillende evaluatievormen zich verhouden binnen het labogedeelte en het theoriegedeelte en welk materiaal er wanneer gebruikt mag worden, zal toegelicht worden op het digitale leerplatform.
Voor de student aan de slag kan in een labo moet hij/zij aantonen dat hij/zij de richtlijnen van de veiligheid kent. Om dit te bewijzen moet de student bij de start van het academiejaar een digitale toets afleggen en moet hij/zij een minimale score van 16/20 halen. Studenten die in februari starten, moeten ook deze toets maken voor ze in het labo aan de slag kunnen. Meer info hierover vindt de student op het studentenplatform.
Toelichting bij herkansen
De herkansing kan bestaan uit een praktijkexamen en/of een schriftelijk examen in functie van de resultaten behaald in de 1e evaluatiekans.
De student dient te slagen op beide onderdelen (theorie en labo), het deel waarop de student niet geslaagd is dient te worden hernomen. De punten van het onderdeel waarop de student geslaagd is worden bij herkansing overgenomen. De student neemt dadelijk na het bekendmaken van de resulaten contact op met de docent.